Spadek eksportu polskich artykułów mleczarskich
Branża mleczarska w Polsce w okresie od stycznia do kwietnia tego roku uzyskała niższe przychody z eksportu produktów mleczarskich. W ciągu pierwszych 4 miesięcy spadła również wartość importu.
Produkty mleczarskie z Polski trafiają głównie na rynek unijny. Wartość ich eksportu w ciągu pierwszych 4 miesięcy tego roku, jak podaje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa na podstawie danych Ministerstwa Finansów, wyniosła 780 mln euro tj. 3,37 mld złotych
Wartość eksportu w analizowanym czasie, jak podaje Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka, była o 1% niższa w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
- Artykuły mleczarskie z Polski trafiają głównie do UE
- Udział krajów UE w eksporcie krajowych produktów mleczarskich wyniósł 65%
- Wartość eksportu produktów mleczarskich w okresie od stycznia do kwietnia zmalała o 1%
- W ciągu pierwszych 4 miesięcy spadła również wartość importu artykułów mleczarskich
- Saldo obrotów handlowych produktami mleczarskimi wyniosło 427 mln euro
Wyższy VAT dotknie producentów mleka?
Mniejszy eksport do UE
Udział krajów UE w eksporcie polskich produktów mleczarskich w tym czasie wyniósł 65%. To o 10% mniej niż w ubiegłym roku.
Eksport do krajów UE oraz Wielkiej Brytanii uzyskał wartość 510 mln euro. To aż o 14% mniej, niż rok wcześniej.
Produkty mleczarskie z Polski trafiały głównie do Niemiec (18% wartości eksportu - 138 mln euro, Czech (6% - 50 mln euro), Holandii ( 5% - 37,5 mln euro) oraz Wielkiej Brytanii (5% - 36 mln euro).
Wartość eksportu do krajów WNP (Wspólnota Niepodległych Państw) w pierwszych 4 miesiącach 2020 r. wzrosła 3,5 krotnie osiągając poziom 48 mln euro. Oznacza to, że eksport do tych państw wyniósł 6%.
Produkcja mleka wraca do normalności?
Eksport nie tylko do Europy
Poza europejskimi krajami ważnymi partnerami handlowymi dla Polski są Algieria (6% udziału w eksporcie produktów mleczarskich o wartości 46 mln euro), Chiny (4% - 33 mln euro oraz Arabia Saudyjska (2% - 19 mln euro).
Import w tym czasie również odnotował spadek wartości, która wyniosła 353 mln euro tj. 1,52 mld zł. To o 1,5% mniej niż w 2019 r.
Saldo obrotów handlowych produktami mleczarskimi w okresie styczeń - kwiecień było dodatnie. Wyniosło ono 427 mln euro tj. 1,85 mld zł.
Saldo to było o 1% niższe niż w tym samym czasie w 2019 roku.
- Książki warte polecenia: Sygnały racic|Rozród - Praktyczny przewodnik zarządzania rozrodem (Cow Signals)