Konsumpcja mleka corocznie spada, ale prawie co trzeci Polak spożywa je nawet 2-3 razy w tygodniu, a przy jego zakupie zwraca uwagę na miejsce i sposób produkcji.
Od 1999 r. do 2014 r. na zakupy mleka zmniejszyły się o 43 proc. Przed 16 laty miesięczne spożycie na osobę wynosiło 5,8 litra, to rok temu spadło do 3,3 litra - wynika z raportu "Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności" przygotowanego przez analityków Banku BGŻ BNP Paribas.
- Jest to związane ze wzrostem zamożności społeczeństwa, które częściej wybiera przetworzone produkty mleczarskie np. jogurty i napoje mleczne - uważa Dariusz Winek, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.
Mastitis wywołuje zmiany kliniczne, które hodowcy mogą łatwo zaobserwować. Jednak statystycznie w 20 proc. ćwiartek w każdym stadzie występuje ono także w postaci podklinicznej lub utajonej, które są trudne do zidentyfikowania. Aby...
Pomimo, że konsumpcja mleka corocznie spada, to prawie co trzeci Polak spożywa je nawet 2-3 razy w tygodniu, a przy jego zakupie zwraca uwagę na miejsce i sposób produkcji. Natomiast nie jest aż tak ważna marka i objętość opakowania.
W raporcie napisano, że spośród produktów mlecznych najszybciej rośnie popularność jogurtów. Miesięczne ich spożycie w 2014 r. wyniosło 0,5 litra na osobę i było o 43 proc. większe niż w 1999 r., kiedy kształtowało się na poziomie 0,35 litra.
Podobnie jak w przypadku mleka tendencja spadkowa w gospodarstwach domowych dotyczy też spożycia śmietany i masła - odpowiednio o 24 i 36 proc. Większą popularnością cieszą się sery. W latach 2000-2012 ich miesięczna konsumpcja wzrosła o 11 proc. (do 0,95 kg/osobę). Konsumenci kupują najczęściej sery żółte - średnio 10 razy w miesiącu.