Mleko A2A2. Wystartowała kolejna edycja projektu
Mleko A2 jest skierowane szczególnie do tej części konsumentów, którzy na co dzień zmagają się z problemami trawiennymi po spożyciu nabiału, osób z nietolerancją lub cierpiących na problemy gastryczne wynikające z nadwrażliwości jelit.
Ruszyła kolejna edycja współfinansowanego z Funduszu Promocji Mleka projektu "A2A2 – nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności – edycja 2024".
Projekt ma na celu utworzenie polskiego rynku mleka A2A2.
Projekt jest realizowany przez Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka.
- Ruszyła 3 edycja projektu dotycząca produkcji mleka A2A2
- Celem projektu jest utworzenie polskiego rynku mleka A2A2
- Projekt ma edukować hodowców na temat korzyści genotypowania
Hoduj z Głową Bydło nr 2 w 2024 roku. Wideo
Działania w ramach trzeciej odsłony kampanii obejmują kontynuację promocji mleka A2A2 wśród hodowców i przetwórców oraz dalsze budowanie wśród konsumentów świadomości na temat jego walorów i właściwości.
Głównym celem projektu jest utworzenie polskiego rynku mleka A2A2, który daje szansę na rozwój zarówno polskich hodowli, jak i przetwórców.
Polskie stada z potencjałem
Wyniki badań przeprowadzonych w ramach pierwszych dwóch edycji projektu pokazały, że w polskich stadach drzemie potencjał w kontekście produkcji mleka A2A2.
Dotychczas w ramach projektu badaniom genomowym zostało poddanych już łącznie ponad 30 300 jałówek i krów.
W 2022 roku zbadano 14 304 jałówki. 49% z nich ma genotyp A2A2, a kolejne 42% A1A2 i może stanowić populację zapasową.
W 2023 roku zbadano 16 001 jałówek i krów. 51% z nich ma genotyp A2A2, a kolejne 41% A1A2 i może stanowić populację zapasową.
Powstaje strategia dla polskiego sektora mleczarskiego
Produkty z mleka A2A2 na rynku amerykańskim osiągają dużo wyższe ceny niż produkty konwencjonalne.
– Taka perspektywa daje nadzieję zarówno na zwiększenie opłacalności produkcji mleczarskiej w Polsce, jak i większe możliwości eksportowe – komentuje Agnieszka Nowosielska, dyrektor ds. hodowli PFHBiPM.
Mleko A2A2 – edycja 2024
Głównym celem działań inicjatorów projektu jest przekazanie wiedzy na temat szczególnych właściwości mleka A2A2.
Projekt ma również przekonać zarówno hodowców, jak i konsumentów, że takie mleko jest wartościową alternatywą dla diety bezmlecznej.
W tym roku inicjatorzy projektu chcą m.in. edukować hodowców na temat korzyści wynikających z genotypowania.
Oprócz selekcji zwierząt w kierunku białek mleka A2A2, genotypowanie dostarcza wielu innych cennych informacji.
Krowy rekordzistki o najwyższej wydajności laktacyjnej i życiowej
Ich właściwe wykorzystanie w pracy hodowlanej daje wymierne korzyści, m.in. pozwala podejmować bardziej trafne decyzje selekcyjne, umożliwia kontrolę rodowodów, monitoring nosicielstwa wad genetycznych czy uzyskanie ogólnej poprawy wyników ekonomicznych stada.
– Chcemy uświadomić polskich hodowców, że genotypowanie nie jest kosztem, a inwestycją w przyszłość hodowli i jej rozwój. Liczymy, że tegoroczna edycja projektu przybliży nas o kolejny krok do dnia, w którym mleko A2A2 zagości na polskich stołach – mówi Leszek Hądzlik, prezydent PFHBiPM.
Mleko A2A2 – dlaczego takie szczególne?
Mleko samo w sobie uznawane jest za produkt żywnościowy o wysokich wartościach odżywczych.
Zdrowe jest zarówno to z wariantem beta-kazeiny A2, jak i mleko konwencjonalne, zawierające beta-kazeinę A1.
Jednak dzięki zwiększonej przyswajalności, wariant A2 ma nad nim przewagę.
Rozród krów mlecznych w wynikach oceny użytkowej za 2023 rok
Mleko A2 wpisuje się jako nowy element dietetyki prewencyjnej. Jest to produkt skierowany szczególnie do tej części konsumentów, którzy na co dzień zmagają się z problemami trawiennymi po spożyciu mleka, osób z nietolerancją lub cierpiących na problemy gastryczne wynikające z nadwrażliwości jelit.
Sam proces trawienia mleka A2 w przewodzie pokarmowym poprawia ogólny komfort trawienny, nie wywołując przy tym reakcji prozapalnych. Dlatego tak ważne jest, by rozpowszechnić jego produkcję także w Polsce.
W ramach tegorocznej edycji projektu, oprócz kontynuacji skierowanych do konsumentów działań edukacyjnych na temat mleka A2A2 w social mediach, zaplanowano realizację badania opinii z niezależnym domem badawczym, filmów z ekspertami na temat walorów mleka A2A2 oraz współpracę z dużym portalem horyzontalnym.
Więcej informacji na temat mleka A2A2 znajdziesz TUTAJ
Więcej informacji na temat hodowli bydła oraz produkcji mleka znajdziesz w magazynie "Hoduj z Głową Bydło" ZAPRENUMERUJ
Książki warte polecenia: Sygnały racic|Rozród - Praktyczny przewodnik zarządzania rozrodem (Cow Signals)