Mleczarze coraz więcej zarabiają na eksporcie do Chin
- Sprzedaż polskich produktów mleczarskich na rynku chińskim idzie coraz lepiej - ocenił Szymon Makoś, przedstawiciel Polskiej Izby Mleka po targach żywności SIAL w Szanghaju, gdzie promowali się m.in. nasi mleczarze.
W należącym do OSM w Łowiczu zakładzie mleczarskim w Toruniu powstaje słodki jogurt naturalny - jeden z produktów opracowanych konkretnie na rynek Chin. - Jogurt jest bardzo słodki i tego oczekuje chiński konsument - wyjaśnił ekspert, który jest zarazem specjalistą ds. eksportu z OSM w Łowiczu.
Mleczna Gala po raz piąty. Hodowcy nagrodzeni za swoją pracę
OSM w Łowiczu to jedna z rodzimych firm, które coraz lepiej radzą sobie na rynku najludniejszego kraju świata. Spółdzielnia dostarcza obecnie tam około 600 kontenerów rocznie - są to głównie produkty z długim terminem przydatności, takie jak mleko UHT, jogurty oraz serwatka i mleko w proszku.
Według danych przekazanych przez Polską Izbę Mleka wartość eksportu polskich produktów mleczarskich do Chin wyniosła w ubiegłym roku prawie 48,2 mln euro, czyli o 10,2 mln więcej niż rok wcześniej.
Największy udział w ubiegłorocznym eksporcie miały serwatka w proszku (26,1 mln euro), mleko i śmietana płynna niezagęszczone (11,2 mln euro) oraz mleko i śmietana zagęszczone lub w proszku (9 mln euro).
Przedstawiciel Polskiej Izby Mleka wyjaśnił, że mimo dużej odległości dzielącej oba kraje, nasi producenci rywalizują tam z wytwórcami nowozelandzkimi czy australijskimi "doskonałą jakością i świetną ceną". Zaznaczył, że Chińczycy cenią towary wytworzone w Europie, a polskie mleko jest tańsze niż z innych krajów europejskich.
Rośnie popyt na produkty mleczarskie
- Rynek jest na tyle chłonny i tak ogromny, a sprzedaż mleka rośnie w takim tempie, że jest to rynek bardzo atrakcyjny dla polskich producentów, aczkolwiek dość wymagający (...) Każdy producent chcący zaistnieć na chińskim rynku musi dostosować produkty do tamtejszego konsumenta - wyjaśnił Makoś.
SM Mlekpol, inna polska firma obecna na targach SIAL w Szanghaju informowała niedawno, że w pierwszym kwartale 2018 roku wysłała do Chin ponad 400 kontenerów mleka UHT, w tym mleka smakowego.
Na targach w Szanghaju promowała się również SM Mlekovita, która według Krzysztofa Florczyka, menedżera ds. eksportu jest liderem w eksporcie polskich produktów mlecznych do Chin. - Dostarczamy tutaj setki kontenerów miesięcznie - powiedział.
Wyjaśnił, że chodzi głównie o produkty sproszkowane i mleko UHT. Firma opracowuje na rynek chiński specjalne opakowania, ale sprzedawane tam produkty nie różnią się niczym od tych, oferowanych w Polsce.