Nowy podatek uderzy w rolników i przedsiębiorców
Zdaniem Konfederacji Lewiatan projektowane zmiany nie powinny skutkować istotnym zwiększeniem kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, a w konsekwencji wywołaniem również negatywnych skutków dla konsumentów, co jak rozumiemy nie jest intencją ustawodawcy.
Z przedstawionego projektu ustawy wynika, iż nowa składka miałaby wprowadzić prostą zależność powiązania opłaty z "liczbą liczników". Taka formuła wydaje się nieuzasadniona zwłaszcza wobec świadczenia usług celu publicznego przez np. przedsiębiorców przesyłowych.
Podatek od wołowiny a... problem zmian klimatu
Bardzo duża liczba punktów poboru energii (PPE) służącej dostarczeniu zasilania do infrastruktury sprawia, że ta prosta zależność "jeden licznik = jedna składka audiowizualna" w sposób nieuzasadniony i nieproporcjonalny obciąży przedsiębiorców dodatkowymi kosztami za korzystanie z infrastruktury przesyłowej.
Będzie się to wiązało z nawet z kilkunastokrotnym wzrostem obciążeń w stosunku do sytuacji obecnej, pomimo, iż liczba odbiorników telewizyjnych i radiowych używanych przez przedsiębiorcę nie ulega zmianie, a wzrost opłaty będzie spowodowany w praktyce jej poborem powiązanym z licznymi elementami infrastruktury sieciowej, która wymaga zasilania energetycznego, a tym samym zastosowania licznika energii elektrycznej.
PiS wprowadzi kolejne podatki. Miliardy mają trafić do budżetu
Zdaniem Konfederacji Lewiatan projektowane rozwiązania ustawowe mogłoby się opierać na wyłączeniu z przepisów niniejszej ustawy punktów poboru energii, związanych z utrzymaniem urządzeń służących realizacji celu publicznego w rozumieniu art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami (zasilanie infrastruktury służącej podstawowym celom publicznym m.in. sygnalizacja świetlna, oświetlenie ulic, monitoring miejsc publicznych, komunikacja, czy łączność).
Lewiatan apeluje o rozważenie poniższych wariantów zmian w projekcie ustawy:
Wariant I - wyłączenie dla urządzeń przesyłowych: obejmuje wszystkich przedsiębiorców przesyłowych w tym telekomunikację; całkowite wyłączenie z przepisów niniejszej ustawy punktów poboru, związanych z utrzymaniem urządzeń służących realizacji celu publicznego w rozumieniu art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami (urządzeń przesyłowych); celem doprecyzowania można zaproponować, aby Minister właściwy ds. rozwoju lub cyfryzacji (ewentualnie energii) w drodze rozporządzenia określił szczegółowy wykaz rodzajów urządzeń podlegających takiemu wyłączeniu; powyższe rozwiązanie zwolniłoby infrastrukturę telekomunikacyjną od poboru składki; przedsiębiorca przesyłowy, w tym telekomunikacyjny ponosiłby opłatę jedynie za punkty poboru energii, z których prąd jest wykorzystywane na jego własne potrzeby.
Wysokie odprawy obłożone wysokim podatkiem
Art. 23a
"1. Zwalnia się od obowiązku zapłaty składki odbiorcę końcowego będącego przedsiębiorcą przesyłowym świadczącym usługi celu publicznego w rozumieniu art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w odniesieniu do punktów poboru, w których energia elektryczna jest pobierana w celu utrzymania urządzeń przesyłowych.
2. Minister właściwy ............. w drodze rozporządzenia określi szczegółowy wykaz rodzajów urządzeń podlegających wyłączeniu o którym mowa w ust. 1."
Wariant II - przedsiębiorcy płacą opłatę na dotychczasowych zasadach: projekt ustawy służyłby tylko naliczaniu i inkasowaniu składki audiowizualnej od osób fizycznych, wobec których obecnie jest duży problem ze ściągalnością składki, natomiast firmy i instytucje wnosiłyby opłaty abonamentowe na dotychczasowych zasadach.
Wariant III - opłata tylko za jeden licznik: płatność składki abonamentowej od jednego licznika każdej osoby fizycznej lub prawnej; dla osób fizycznych decyduje adres zameldowania lub inny wg oświadczenia; w przypadku osób prawnych adres wpisany wraz z siedzibą w KRS lub inny wg oświadczenia;
Uwagi szczegółowe.
Art. 7 - Proponujemy doprecyzowanie
"Obowiązek zapłaty składki za dany miesiąc powstaje pierwszego dnia każdego miesiąca."
Art.9 ust.3. - Proponujemy doprecyzowanie
Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej szkodliwa dla gospodarki
Art.11 ust. 1 pkt 1 - Proponujemy zmianę w pkt 1 polegającą na ujednoliceniu zakresu zadań nałożonych na inkasenta. Nie widzimy uzasadnienia pobierania dodatkowych oświadczeń w przypadkach zawierania bądź zmian umowy.
"1) przy zawieraniu umowy albo dokonywaniu w niej zmian odebrać od odbiorcy końcowego oświadczenie o zapoznaniu się z przekazać informację o obowiązku zapłaty składki i sposobie jej uiszczania;"
Art. 12 ust. 1 pkt. 3 - Proponujemy zmianę terminu przekazywania deklaracji.
"3) przekazywać organowi podatkowemu, za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.2), w terminie do dziesiątego dwudziestego dnia miesiąca, deklarację o wysokości składki pobranej w poprzednim miesiącu oraz o wynagrodzeniu przysługującym inkasentowi za ten miesiąc;"
Art.13 ust. 2 - Proponujemy doprecyzowanie aby kwota pomniejszenia wynagrodzenia była adekwatnie do uchybienia inkasenta.
"2. W przypadku gdy inkasent nie przekazał pobranej składki terminowo w pełnej kwocie jego wynagrodzenie jest pomniejszane o kwotę wynagrodzenia odpowiadającą wynagrodzeniu od składek które przekazał nieterminowo."
Art.14. - Proponujemy doprecyzowanie aby nie było podwójnego karania inkasenta za te same czynności.
"Na inkasenta, który nie wykonuje obowiązków wynikających z ustawy innych niż wynikające z Art. 13 pkt 1 lub wykonuje je nienależycie, organ podatkowy może nałożyć, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości do 500 000 zł. Określając wysokość kary pieniężnej, uwzględnia się przyczyny, rodzaj i zakres uchybienia oraz stopień dotkliwości kary dla inkasenta."