Geologia, leśnictwo i łowiectwo nowymi działami administracji rządowej
Wyodrębnienie nowych działów administracji rządowej: geologia, leśnictwo i łowiectwo oraz centrum administracyjnego rządu, zakłada projekt noweli ustawy o działach administracji rządowej, który wpłynął do Sejmu. Zmiany mają zwiększyć efektywność i zmniejszyć koszty działania administracji.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw wpłynął do Sejmu w poniedziałek. Osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Michał Dworczyk. We wtorek treść projektu opublikowano na stronach Sejmu.
Od stycznia leśnictwo pod nadzorem resortu rolnictwa
Według uzasadnienia projekt zawiera także propozycje zmian w zakresie spraw przyporządkowanych do działu budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, gospodarka, gospodarka wodna, gospodarka złożami kopalin, klimat, kultura fizyczna, turystyka i środowisko.
Jak zaznaczono nowy dział geologia ma objąć "niezwykle istotne kwestie wpływające na racjonalne gospodarowanie surowcami kopalnymi i zapewnienie bezpieczeństwa surowcowego państwa".
Doprecyzowano, że chodzi o sprawy dotyczące: polityki i bezpieczeństwa surowcowego państwa w zakresie surowców kopalnych; badania zasobów surowców kopalnych i zarządzania nimi oraz zarządzania górotworem; kwalifikacji w zakresie geologii; inicjowania, koordynowania i nadzorowania współpracy międzynarodowej w dziedzinie zasobów surowców kopalnych oraz udział w pracach organów instytucji międzynarodowych; funkcjonowania państwowej służby geologicznej.
Minister przedstawił zasady dzierżawy obwodów łowieckich
"Docelowo, w wyniku rekonstrukcji Rady Ministrów, działem tym będzie kierował minister rolnictwa i rozwoju wsi kierujący obecnie trzema działami administracji rządowej, tj. rolnictwo, rozwój wsi oraz rynki rolne. Sprawy objęte tymi działami administracji rządowej są ściśle związane ze sprawami objętymi nowym działem leśnictwo i łowiectwo" - czytamy w projekcie noweli.
Kolejny nowy dział - centrum administracyjne rządu - ma być właściwy dla określania strategicznych kierunków rozwoju państwa i oceny funkcjonalności jego struktur, analiz, prognoz oraz ocen skutków społeczno-gospodarczych projektowanych regulacji, koordynacji działań administracji rządowej w zakresie powierzonym przez Radę Ministrów lub premiera, polityki kadrowej w administracji rządowej.
Centrum administracji rządu ma się także zajmować koordynacją działań związanych ze współdziałaniem rządu i premiera z prezydentem, Sejmem, Senatem i innymi organami państwowymi, oraz - w zakresie należących do tego działu zadań - obronnością i bezpieczeństwem państwa, a także polityką informacyjną Rady Ministrów i szefa rządu, obsługą merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową Rady Ministrów, prezesa Rady Ministrów i wicepremierów.
Polski Związek Łowiecki dostanie miliony na walkę z ASF
"Jednocześnie, mając na uwadze, że zadania określone w ustawie o działach administracji rządowej oraz w ustawie o Radzie Ministrów są powiązane, przewiduje się w nowelizacji ustawy o Radzie Ministrów, że Kancelarią Prezesa Rady Ministrów kierować będzie jak dotychczas Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, którym każdorazowo będzie minister kierujący działem administracji rządowej - centrum administracyjne rządu" - napisano w projekcie noweli o działach administracji.
Jak czytamy, projektowana ustawa wprowadza zmiany w ustawie z 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej oraz wynikające z nich zmiany w przepisach kilkudziesięciu innych ustaw.
Za upolowanie i wywóz dzika zapłacą blisko 850 zł
Zdaniem autorów projektu zmiany "mają na celu zwiększenie efektywności, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów działania administracji rządowej". Jak wskazują, "skonsolidowanie procesu decyzyjnego w gestii mniejszej liczby członków Rady Ministrów wymaga pewnych korekt optymalizujących w działach administracji rządowej".
W wyniku rekonstrukcji rządu przeprowadzonej na początku października liczba ministerstw zmniejszyła się z 20 do 14. Część resortów została zlikwidowana, a ich kompetencje przekazano innym - wcześniej istniejącym lub nowo powołanym - ministerstwom.
W rządzie są obecnie cztery stanowiska wicepremierów. Nowe kompetencje - np. w sprawach cyfryzacji - uzyskała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, do której przeniesiono niektórych byłych ministrów i innych pracowników likwidowanych resortów.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś