Terminale zbożowe utkwiły w negocjacjach
Podjęto negocjacje w celu zakupu dwóch terminali zbożowych w Porcie Świnoujście i Porcie Gdynia. Do końca bieżącego roku planowane jest ich zakończenie - poinformowało ministerstwo rolnictwa.
O to, na jakim etapie jest realizacja zakupu terminala przeładunkowego w porcie morskim w Świnoujściu, zapytał oficjalnie w lipcu premiera Mateusza Morawieckiego Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych.
Będzie nadwyżka zboża. Potrzebny port do wysyłki
W wystąpieniu przypomniał, że list intencyjny w tej sprawie został podpisany 27 września 2019 r. między Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (nowym potencjalnym właścicielem terminala) a jedną z firm.
Ta ważna dla producentów zbóż transakcja miała zgodnie z ówczesnymi zapowiedziami zostać zrealizowana na przestrzeni dwóch-trzech miesięcy.
W odpowiedzi Waldemar Guba, dyrektor Departamentu Przetwórstwa i Rynków Rolnych w resorcie rolnictwa zaznaczył, że porty morskie są własnością Skarbu Państwa, ale terminale przeładunkowe należą do globalnych firm działających w branży handlu towarami rolno-spożywczymi. I to determinuje ich politykę usługową.
- Przeprowadzono rozeznanie i podjęto negocjacje w celu zakupu dwóch terminali zbożowych, jednego działające w Porcie Świnoujście i drugiego w Porcie Gdynia. Do końca bieżącego roku planowane jest zakończenie negocjacji - poinformował.
Dodał że, jednocześnie Zarząd Morskiego Portu Gdynia podjął działania modernizacyjne i zadeklarował wyremontowanie w tym roku Nabrzeża Norweskiego, a w następnych latach Nabrzeża Indyjskiego, co pozwoli na rozłożenie prac tak, aby nie wpłynęły na zmniejszenie możliwości przeładunkowych.
- Powyższe działania pozwolą na wyeliminowanie istniejących barier w dostępie do terminali przeładunkowych w portach morskich i poprawę warunków dla eksportu polskich towarów rolno-spożywczych - zapewnił Waldemar Guba.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś