Będzie nadwyżka zboża. Potrzebny port do wysyłki

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
16-07-2020,14:30 Aktualizacja: 16-07-2020,14:37
A A A

Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych (PZPRZ) pyta premiera Mateusza Morawieckiego, na jakim etapie jest realizacja zakupu terminala przeładunkowego w porcie morskim w Świnoujściu.

Związek przypomina, że list intencyjny w tej sprawie został podpisany 27 września 2019 r. między Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (nowym potencjalnym właścicielem terminala) a firmą Bunge Polska.

zbiory jęczmienia, jęczmień ozimy, Izba Zbożowo-Paszowa, Stanisław Kacperczyk

Trwają zbiory jęczmienia. Plony są wysokie, jakość ziarna słaba

Rozpoczęły się zbiory jęczmienia ozimego. W pierwszej kolejności koszony jest ze "słabych" stanowisk. Według ekspertów Izby Zbożowo-Paszowej, zbiory będą wysokie, ale jakość ziarna słaba. Zebrany jęczmień ma niską gęstość ziarna....

Obiekt miał w założeniu poprawić warunki eksportu polskich produktów rolno-spożywczych (głównie zbóż), a tym samym przyczynić się do rozwoju polskiego rolnictwa.

- Podpisanie listu intencyjnego we wrześniu ub. roku rozpoczęło procedurę zakupu, a więc wyceny spółki i właściwych negocjacji, które - jak wówczas podkreślano - na przestrzeni dwóch-trzech miesięcy miały się zakończyć. Tymczasem minęło już pół roku, zbliżają się żniwa, a producenci zbóż, firmy eksportowe czy zakłady zbożowo-młynarskie funkcjonujące w naszym kraju nadal nie wiedzą, czy będą mogli skorzystać z możliwości jakie oferuje port w Świnoujściu - zauważa Stanisław Kacperczyk, prezes Zarządu PZPRZ.

Organizacja zapytała ponadto o wymierny efekt podpisanego 7 października 2019 r. przez KOWR listu intencyjnego z Zarządem Morskiego Portu Gdynia o współpracy w zakresie rozwijania eksportu zbóż. Była wówczas mowa m.in. o planach przebudowy nabrzeży, by zwiększyć zdolności w obszarze obsługi statków wywożących rodzime zboże.

Izba Zbożowo-Paszowa, ceny zbóż w skupie, pszenica, żyto, jęczmień

Handel zbożem jest umiarkowany

Na krajowym rynku zbóż cały czas notuje się umiarkowane obroty ziarnem. Ofert sprzedaży ziarna przybyło, ale głównie ze strony firm skupowych, bo magazyny rolników są puste. Ze względu na duży eksport zbóż, zapasy ziarna...

- Polska już dziś jest znaczącym eksporterem ziarna. Pszenicę eksportujemy głównie do Niemiec, Egiptu i Arabii Saudyjskiej. By zwiększyć wywóz zbóż, potrzebujemy profesjonalnego portu zbożowego z odpowiednią infrastrukturą do załadunku zbóż na statki. Dlatego tak istotna jest dla nas informacja o postępie negocjacji w sprawie terminala w Świnoujściu, jak również o możliwości eksportu ziarna poprzez Port w Gdyni, zwłaszcza w kontekście nadchodzących żniw 2020, które jak wynika z prognoz przyniosą Polsce nadwyżki zbiorów w ilości 4-6 mln ton ziarna ponad zużycie wewnętrzne - precyzuje Stanisław Kacperczyk.

Jak jednocześnie przypomina, trwa pilotaż Platformy Żywnościowej – giełdy rolnej, na której zawierane są aktualnie transakcje spot w handlu zbożem (pszenicą).

- Platforma miała umożliwić eksporterom oferowanie jednorodnych i dużych partii zbóż, co w połączeniu z terminalem miało pozwolić na dostawy polskich zbóż w każde miejsce na świecie. Prosimy o podjęcie szybkich kroków by wymieniona Platforma Żywnościowa stała się możliwie szybko, w pełnym zakresie, ważnym elementem porządkującym rynek produktów rolnych - podkreśla na koniec prezes PZPRZ.
 

Poleć
Udostępnij