Szczęśliwa trzynastka. Od stycznia rusza kampania promująca żywność
Od nowego roku ruszy kampania promująca żywność w 13 krajach pozaunijnych - zapowiedział Marek Sawicki, minister rolnictwa Marek Sawicki.
Od 2004 r. produkcja żywności w Polsce wzrosła o 40 proc., podczas, gdy w innych krajach, które wstąpiły do Unii razem z Polską odnotowano jej spadek. Jak podkreślił minister, jest to powód do satysfakcji, że rolnicy i przedsiębiorcy dobrze radzą sobie na konkurencyjnym unijnym i światowym rynku. To jednak ogromne wyzwanie związane z koniecznością sprzedaży produktów, których w kraju jest w nadmiarze.
Nowy Jedwabny Szlak Chin szansą dla Polski. Żywność podbije Azję?
Sawicki przypomniał, że w ubiegłym roku eksport artykułów rolno-spożywczych wyniósł ok. 22 mld euro, czyli cztery razy więcej niż w 2004 r. W pierwszej połowie br. dynamika wzrostu eksportu była na poziomie 6,4 proc., podczas gdy w całym 2014 r. wyniosła 4,5 proc.
Wartość wywozu żywności w pierwszych sześciu miesiącach 2015 r. wyniosła 11,2 mld euro., a 80 proc. produktów trafiło na unijny rynek.
Zdaniem szefa resortu, rosyjskie embargo ograniczyło możliwości zbytu żywności na rynku UE. W pierwszym półroczu mimo dobrej dynamiki, sprzedaż produktów mleczarskich, owoców i warzyw do UE spadła. Minister zwrócił uwagę, że choć w tym czasie eksport drobiu wzrósł o 40 proc, to do Wspólnoty zmniejszył się o 10 proc.
- Stąd pomysł na "szczęśliwą trzynastkę", czyli wybór 13 najbardziej rokujących dla eksportu polskiej żywności rynków krajów pozaunijnych - wyjaśnił polityk. Zostały one wybrane na podstawie analizy rynków przez ministerstwa: rolnictwa, gospodarski, spraw zagranicznych, Agencję Rynku Rolnego, Inspekcję Weterynaryjną, Inspekcję Nasienną, organizacje branżowe i zrzeszenia przedsiębiorców.
Ta "szczęśliwa trzynastka" to: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Singapur, Indie, Japonia, Chiny, Kanada, Algieria, RPA, Stanu Zjednoczone, Arabia Saudyjska, Egipt, Wietnam i Iran. Sawicki zapewnił, że nie będą też zaniedbywane ważne imprezy targowe w Europie.
Szef rosyjskich mleczarni: trzeba niszczyć przemycaną żywność
- To nie jest wybrana 13. do promocji tylko na 2016 r., ale na zdecydowanie dłuższy okres, a jej wybór nie zamyka sprzedaży produktów w innych krajach świata - powiedział. Polska obecnie wywozi żywność do 70 krajów świata.
Jak mówił minister, nowe rynki wymagają specjalnej promocji, będzie to wspólna organizacja narodowego stoiska, wspólne promocje realizowane przez resorty i agencje oraz przedsiębiorców, wspólna reklama dedykowana do mediów lokalnych oraz organizowane i finansowane misje przyjazdowe importerów z tamtych państw.
Dodał, że dla polskich przedsiębiorców będą szkolenia, by aktywnie mogli brać udział w tych mechanizmach promocji. Będzie też budowana narodowa oferta w postaci wspólnego koszyka narodowych produktów. Chodzi o ograniczenie konkurencji Polsko-Polska. Minister nie wyjaśnił jednak, co miałoby się w takim koszyku znaleźć.
Sawicki poinformował, że na działania promocyjne będą wspólne środki. Ministerstwo rolnictwa oraz ARR na 2016 r. przeznaczy 5 mln zł, są także do wykorzystania fundusze promocji i własne programy przedsiębiorców, które wraz ze środkami unijnymi dają kwotę ok. 12 mln zł. Łącznie będzie to ponad 17 mln zł. KE zapowiedziała, że na 2016 r. na promocję żywności na rynkach pozaunijnych przeznaczy 120 mln euro.