Rząd gorączkowo szuka pieniędzy na budowę nowych dróg
Środków na realizację programu budowy dróg krajowych do 2023 r. zabraknie - powiedział w czwartek wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Podkreślił, że MIB szuka dodatkowych możliwości finansowania tego programu m.in. w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Jak mówił Szmit, w ramach szukania dodatkowych pieniędzy resort analizuje kilka rozwiązań.
- Pierwsza to możliwość zwiększenia finansowania przez Krajowy Fundusz Drogowy (KFD). Druga możliwość to szeroko rozumiane fundusze europejskie. Trzecia - to zastosowanie komercyjnego finansowania, czyli partnerstwo publiczno-prywatne, a czwarta możliwość to drogowa spółka specjalnego przeznaczenia - tłumaczył Szmit na konferencji prasowej w BGK.
Pakiet paliwowy mocno zasili budżet państwa
Włodzimierz Kasprzak z BGK przypomniał, że KFD jest w 80 proc. zasilany z wpływów z opłaty paliwowej. - To ok. 4 mld zł rocznie (według stawek z 2016 r. - PAP) - powiedział.
Fundusz - mówił Kasprzak - jest też finansowany z poboru opłat za korzystanie z dróg i w ten sposób pozyskiwanych jest ok. 1,5 mld zł rocznie. Podał też, że z innych opłat drogowych (m.in. grzywny, kary) pochodzi ok. 400 mln zł rocznie.
- To są bezzwrotne, czyli także bezkosztowe źródła finansowania Krajowego Funduszu Drogowego - wyjaśnił. Bezzwrotnymi okresowymi źródłami zasilania Funduszu są też - jak zaznaczył - pieniądze unijne.
Kierowcy zapłacą więcej za paliwo i dołożą się do budowy dróg?
Resort nie wyklucza zwiększenia wydatków na drogi z budżetu państwa - z obecnych ok. 3,1 mld zł do nieco ponad 5 mld zł w 2017 r. i następnych latach. Szmit zastrzegł jednak, że na razie są to plany.
Wiceminister infrastruktury przypomniał, że na początku roku w resorcie został powołany komitet sterujący, złożony z przedstawicieli branży. Wypracował on szereg rekomendacji, które mogą przynieść oszczędności w budowie dróg.
Szmit ocenił, że przetargi na inwestycje drogowe według opracowanych rekomendacji będą mogły być ogłaszane jesienią br. - Myślę, że następna faza podpisywania i ogłaszania przetargów to będzie jesień tego roku. To musi być już (...) w nowym reżimie technologicznym, według nowych zasad organizacyjnych, abyśmy realnie zaczęli budować drogi taniej - powiedział.
Rząd przyjął program budowy dróg na 8 lat
Wiceszef resortu infrastruktury poinformował, że resort chce też znowelizować ustawę o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia. - Myślę, że szybko uwiniemy się ze zmianą ustawy o spółkach. (...) Tak naprawdę jesteśmy dzisiaj przed decyzją, które odcinki dróg realizować w ramach spółki specjalnego przeznaczenia. Mam nadzieję, że w ciągu miesiąca rozstrzygniemy to - zaznaczył.
Na pytanie PAP, kiedy mogłaby być powołana taka spółka, Szmit odpowiedział: "Myślę, że maksymalnie za dwa lata".
Na początku września 2015 r. rząd Ewy Kopacz przyjął projekt uchwały ws. Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Jego celem jest dokończenie sieci dróg w Polsce. Ma powstać 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz ok. 50 obwodnic.
KFD istnieje w strukturach BGK od 2004 r. Zadaniem Funduszu jest gromadzenie i przeznaczanie środków finansowych m.in. na finansowanie budowy i przebudowy dróg krajowych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.