Rząd przyjął program budowy dróg na 8 lat
Paweł Olszewski, wiceminister resortu infrastruktury i rozwoju poinformował, że w tym czasie powstanie 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz 57 obwodnic.
Polityk podkreślił, że dzięki programowi w 2025 r. będziemy mieli w 100 proc. rozwiniętą i domkniętą sieć dróg krajowych i autostrad. - Jesteśmy gotowi do tego, żeby już we wrześniu, październiku ogłosić przetargi na kolejnych 650 km dróg i podpisać umowy na realizację około pół tysiąca kilometrów dróg - zaznaczył.
Wiceszef MIR zauważył, że istotnym elementem programu jest bezpieczeństwo. Jak mówił, będą eliminowane miejsca najbardziej niebezpieczne z punktu widzenia użytkowników dróg. Zidentyfikowano ich 1100. W latach 2016-2023 na realizację programu likwidacji miejsc niebezpiecznych ma trafić nie więcej niż 4,8 mld zł.
Miliardy złotych pójdą na drogi
Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 jest szacowany na 107 mld zł, czyli o 14 mld zł więcej niż pierwotnie zakładano. Pieniądze na inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego, m.in. z refundacji funduszy UE.
Na utrzymanie dróg ma trafić 46,8 mld zł. Resort też szuka dodatkowych funduszy na finansowanie projektów drogowych w systemie komercyjnym.
Olszewski poinformował ponadto, że rząd przyjął też program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Jak mówił, daje on samorządom możliwość dofinansowania ich przedsięwzięć. - My, jako ministerstwo będziemy mogli dofinansowywać poszczególne inwestycje do kwoty 3 mln zł. Co najmniej drugie tyle będą dokładały samorządy - zaznaczył.
Jak mówiła wcześniej Maria Wasiak, szefowa MIR na dofinansowanie budowy czy remontu dróg powiatowych i gminnych w latach 2016-2019 trafi w sumie 4 mld zł, z czego w przyszłym roku - 0,8 mld zł.
Centrum Informacyjne Rządu poinformowało we wtorek, że nabór wniosków na realizację inwestycji przeznaczonych do wykonania w 2016 r. potrwa od 1 do 30 października. Każdego roku gmina, w tym miasto na prawach powiatu, będzie mogła skorzystać z dofinansowania jednego zadania inwestycyjnego, a powiat z dwóch.