Rynek handlu żywnością w Polsce wkrótce może przebić kolejną barierę

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Anna Wysoczańska PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
15-02-2022,13:55 Aktualizacja: 15-02-2022,13:57
A A A

Według analizy Research and Markets, najpóźniej do 2025 r. rynek produktów spożywczych w Polsce ma przebić barierę 100 mld dolarów, ale może stać się to szybciej m.in. z powodu dużego zainteresowania produktami premium - informuje firma Checkpoint.

Dobrym prognostykiem jest także wynik eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski. W okresie styczeń-listopad 2021 wartość wywozu wzrosła o ok. 10 proc. do poziomu ponad 155 mld zł.

promocja polskiej żywności, KOWR, NIK, MRiRW, artykuły rolno-spożywcze

NIK: MRiRW i KOWR skutecznie promowały polską żywność

Działania ministerstwa rolnictwa i Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na rzecz promowania polskiej żywności za granicą były skuteczne - oceniła NIK w raporcie. W latach 2017-2020 eksport artykułów rolno-spożywczych wzrósł o ponad 6...

- Nieocenione znaczenie w tym trudnym, także dla sektora spożywczego, okresie, ma zagwarantowanie ciągłości łańcuchów dostaw (...) oraz świadomość, jakie znaczenie ma zapewnienie pełnej przejrzystości i kontroli drogi, jaką produkty spożywcze pokonują od ich wyprodukowania do półki sklepowej - podkreśliła Ewa Pytkowska, Business Unit Director z Checkpoint Systems.

Z ostatniej analizy firmy CBRE dotyczącej sektora spożywczego w Polsce wynika, że żywność oraz napoje bezalkoholowe stanowią aż jedną czwartą ogółu wydatków gospodarstw domowych.

Zakupy spożywcze codziennie robi niemal 40 proc. Polaków, zaś w znaczącej mniejszości są osoby, które nabywają żywność rzadziej niż 3 razy w tygodniu.

Warto jednak zauważyć, że pandemia spowodowała, iż ponad połowa konsumentów (51 proc.) robi większe zakupy za jednym razem, niż miało to miejsce w przed pojawieniem się epidemii covidowej.

VAT na żywność, tarcza antyinflacyjna, ceny żywności, Polska Izba Handlu, Maciej Ptaszyński

Konsumenci żartują w sklepach z obniżek cen żywności

Większość produktów objętych zerowym VAT staniało od kilku do kilkudziesięciu groszy. Trudno oczekiwać, że zmieni to sytuację w handlu przy galopujących kosztach energii, płac czy surowców. Jak pisze "Rzeczpospolita",...

Choć zainteresowanie zakupami tzw. produktów pierwszej potrzeby w kanałach online rośnie, to stale blisko 60 proc. ankietowanych wybiera tradycyjne, sklepy czy supermarkety. Według ekspertów CBRE, 70 proc. Polaków dokonuje zakupów w dyskontach.

- Ryzyko utraty ciągłości łańcuchów dostaw czy utraty kontroli nad produktami trafiającymi do obiektów tego typu bez wątpienia mogłoby wywołać znaczną destabilizację całego rynku handlu tzw. "spożywką" - zaznaczyła Pytkowska.

Jednym z dominujących trendów jest konsolidacja handlu i mocna ofensywa dużych sieci handlowych, ale - jak zauważa Checkpoint - nie oznacza to, że tzw. mikro-handel, czyli małe rodzinne sklepy całkowicie znikną z handlowego krajobrazu. Polska w Europie jest krajem o największym udziale sprzedaży w placówkach mniejszego formatu, czyli poniżej 300 mkw.
 

Poleć
Udostępnij