Rynek handlu żywnością w Polsce wkrótce może przebić kolejną barierę
Według analizy Research and Markets, najpóźniej do 2025 r. rynek produktów spożywczych w Polsce ma przebić barierę 100 mld dolarów, ale może stać się to szybciej m.in. z powodu dużego zainteresowania produktami premium - informuje firma Checkpoint.
Dobrym prognostykiem jest także wynik eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski. W okresie styczeń-listopad 2021 wartość wywozu wzrosła o ok. 10 proc. do poziomu ponad 155 mld zł.
NIK: MRiRW i KOWR skutecznie promowały polską żywność
- Nieocenione znaczenie w tym trudnym, także dla sektora spożywczego, okresie, ma zagwarantowanie ciągłości łańcuchów dostaw (...) oraz świadomość, jakie znaczenie ma zapewnienie pełnej przejrzystości i kontroli drogi, jaką produkty spożywcze pokonują od ich wyprodukowania do półki sklepowej - podkreśliła Ewa Pytkowska, Business Unit Director z Checkpoint Systems.
Z ostatniej analizy firmy CBRE dotyczącej sektora spożywczego w Polsce wynika, że żywność oraz napoje bezalkoholowe stanowią aż jedną czwartą ogółu wydatków gospodarstw domowych.
Zakupy spożywcze codziennie robi niemal 40 proc. Polaków, zaś w znaczącej mniejszości są osoby, które nabywają żywność rzadziej niż 3 razy w tygodniu.
Warto jednak zauważyć, że pandemia spowodowała, iż ponad połowa konsumentów (51 proc.) robi większe zakupy za jednym razem, niż miało to miejsce w przed pojawieniem się epidemii covidowej.
Konsumenci żartują w sklepach z obniżek cen żywności
Choć zainteresowanie zakupami tzw. produktów pierwszej potrzeby w kanałach online rośnie, to stale blisko 60 proc. ankietowanych wybiera tradycyjne, sklepy czy supermarkety. Według ekspertów CBRE, 70 proc. Polaków dokonuje zakupów w dyskontach.
- Ryzyko utraty ciągłości łańcuchów dostaw czy utraty kontroli nad produktami trafiającymi do obiektów tego typu bez wątpienia mogłoby wywołać znaczną destabilizację całego rynku handlu tzw. "spożywką" - zaznaczyła Pytkowska.
Jednym z dominujących trendów jest konsolidacja handlu i mocna ofensywa dużych sieci handlowych, ale - jak zauważa Checkpoint - nie oznacza to, że tzw. mikro-handel, czyli małe rodzinne sklepy całkowicie znikną z handlowego krajobrazu. Polska w Europie jest krajem o największym udziale sprzedaży w placówkach mniejszego formatu, czyli poniżej 300 mkw.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś