Ruszył nabór na członków funduszy promocji
Ministerstwo rolnictwa ogłosiło nabór na członków komisji zarządzających funduszy promocji produktów rolno-spożywczych na lata 2021-2025. Wnioski trzeba złożyć do 1 lutego.
Zgodnie z prawem ogólnokrajowe organizacje właściwe dla danego funduszu promocji muszą zgłosić szefowi resortu kandydatów na członków komisji, nie później niż na 4 miesiące przed upływem kadencji.
Promocja żywności priorytetem. Resort czeka na opinie
Obecna upływa z dniem 31 maja z wyjątkiem Funduszu Promocji Roślin Oleistych utworzonym w 2019 r.
Zgłoszenia można przesłać wyłącznie na formularzu stanowiącym załącznik do rozporządzenia - w formie papierowej na adres ministerstwa lub drogą elektroniczną za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej ministerstwa rolnictwa.
Fundusze promocji zostały utworzone na mocy ustawy z maja 2009 r. Obecnie jest ich 10 (Fundusz Promocji: Mleka; Mięsa Wieprzowego; Mięsa Wołowego; Mięsa Końskiego; Mięsa Owczego; Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych; Owoców i Warzyw; Mięsa Drobiowego; Ryb), ostatni Fundusz Promocji Roślin Oleistych działa od 1 sierpnia 2019 r.
Mają wspierać marketing rolny, wzrost spożycia oraz promować produkty rolno-spożywcze.
Na ten cel dysponują pieniędzmi zebranymi ze sprzedaży zwierząt i płodów rolnych, rocznie jest to kwota rzędu 70 mln zł.
Pieniądze z wystaw i szkoleń przeznaczone na promocję mleka
Do wpłat na Fundusz Promocji Mleka są obowiązane pierwsze podmioty skupujące w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego przez nie kilograma surowca, natomiast wpłaty na pozostałe fundusze promocji naliczane są w wysokości 0,1 proc. wartości od sprzedaży żywych świń, bydła, koni, owiec, drobiu, ryb, zboża owoców i warzyw.
Każdy fundusz zarządzany jest przez komisję zarządzającą składającą się z 9 członków (3 przetwórców produktów rolnych właściwych dla danego funduszu, 5 producentów oraz 1 przedstawiciela izb rolniczych). Kadencja członków komisji zarządzających trwa 4 lata.
Do kompetencji komisji zarządzających należy reprezentowanie interesów branż, których dotyczą fundusze promocji, wobec ministra rolnictwa i innych organów administracji publicznej oraz ustalanie zasad gospodarowania środkami finansowymi danego funduszu promocji określających przede wszystkim szczegółowe warunki i tryb przedkładania propozycji programów oraz działań.
Do zadań komisji należy też opracowywanie planu finansowego funduszu i opracowywanie strategii promocji dla branż, których dotyczą fundusze promocji. To komisje podejmują decyzje, czy np. promować branże na targach, w kampanii, czy też przez pokazy kulinarne, wydawnictwa czy w formie szkolenia producentów rolnych.
Administrowaniem funduszami promocji oraz obsługą rachunków bankowych poszczególnych funduszy zajmuje się Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś