Rolnicy mają dość. Czy IRZ wreszcie zacznie porządnie działać?
Kiepska funkcjonalność, brak istotnych danych, wolne działanie - takie zastrzeżenia zgłaszają rolnicy do elektronicznego systemu identyfikacji i rejestracji zwierząt (IRZ). Resort rolnictwa i ARiMR zapewniają, że na bieżąco prowadzone są prace mające na celu wyeliminowanie błędów.
O kłopotach w tym zakresie jest mowa od dłuższego czasu. Wiele z nich wymienił w wystąpieniu podlaski samorząd rolniczy, wskazując na liczne skargi gospodarzy. Choć aplikacja miała ułatwić prace hodowcom i urzędnikom, okazała się zdaniem gospodarzy dużo trudniejsza w obsłudze od poprzedniej - mało przejrzysta, długo przetwarza dane i nie obsługuje zdarzeń na bieżąco.
Będą zmiany w rejestracji zwierząt. Papierowe księgi przejdą do lamusa
Ważna data zniknęła
W wystąpieniu podlascy rolnicy wymienili też konkretne problemy występujące w systemie, jak np. ten, że generowany plik ze zdarzeniami nie zawiera daty urodzenia zwierzęcia, potrzebnej do wyliczenia wieku. Uniemożliwia to samodzielne wykonanie tzw. obrotu stada, a ten jest podstawą do wykonania planu nawożenia azotem i innych działań w ramach PROW.
Odpowiadający na pismo z Podlasia resort rolnictwa - opierając się na informacjach przekazanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - zapewnia, że każdy zgłoszony przez użytkowników systemu problem jest szczegółowo analizowany i naprawiany.
"ARiMR we współpracy z wykonawcą zewnętrznym systemu IRZ nieustannie prowadzi prace zmierzające do jak najszybszego usunięcia błędów dotyczących aplikacji IRZplus. Agencja zapewnia, że prace mające na celu wyeliminowanie błędów systemowych są prowadzone systematycznie. Biorąc pod uwagę aktualny stan systemu w porównaniu z tym po wdrożeniu (9 stycznia 2023 r.), ARiMR informuje, że wyeliminowano wiele błędów, przez co działanie aplikacji IRZplus bardzo poprawiło się oraz zwiększyło wydajność i dostępność do systemu" - wylicza Lech Kołakowski, wiceminister rolnictwa.
ARiMR przejmie rejestr koniowatych
Najwyższy priorytet
Jak dodaje, zgłaszane przez rolników problemy rozwiązywane są indywidualnie w ramach złożonych zgłoszeń błędów systemowych, obsługiwanych w najkrótszym możliwie czasie przez administratorów systemu.
"Jednocześnie ARiMR zapewnia, że dokłada wszelkich starań do wyeliminowania nieprawidłowości wskazanych m.in. w ww. piśmie i zapewnia, że dodatkowo zwróci uwagę na funkcjonalności dotyczące zgłoszeń i przeglądu danych. Prace związane z wyeliminowaniem występujących problemów (błędów systemu) i doprowadzenie systemu do zgodności z obowiązującymi przepisami, mają najwyższy priorytet, a w dalszej kolejności realizowane będą potrzeby zgłaszane przez użytkowników, dotyczące ulepszenia systemu" - podsumowuje Kołakowski.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś