Przez "Okienko dla rolników" będzie można załatwić wiele spraw
Na portalu Gov.pl działa już podstrona przeznaczona dla rolników, tzw. okienko dla rolnika. Na razie liczba usług, które mają ułatwić gospodarzom składanie wniosków, jest ograniczona, ale będą rozszerzane - poinformował Lech Kołakowski, wiceminister rolnictwa.
Polityk odpowiadał w Sejmie na pytania posłów PiS w sprawie usług, jakie oferuje rolnikom "Okienko dla rolnika". Podkreślił, że usługa była bardzo oczekiwana przez gospodarzy.
"Okienko dla rolnika" już działa
Jak mówił Kołakowski "okienko" ma być skoncentrowanym źródłem wiedzy i miejscem załatwiania różnych spraw przez rolnika. - Chcemy, aby z jednego miejsca, jednym loginem i hasłem, np. przez profil zaufany, mieszkaniec obszarów wiejskich mógł w prosty sposób załatwiać wiele spraw w zakresie rolnictwa - podkreślił.
Wiceminister zaznaczył, że budowa usług cyfrowych jest procesem złożonym i wymagającym przebudowy i dostosowania systemów informatycznych w poszczególnych jednostkach, dlatego w ramach "Okienka dla rolnika" zostało wybranych kilka usług, które będą wdrożone w najbliższym czasie. Będą to usługi, które zastąpią formę papierową wniosków formą elektroniczną.
Będą dotyczyły: zwrotu podatku akcyzowego od paliwa rolniczego, rolniczego handlu detalicznego; zgłoszenia do KRUS: umów dzierżawy, wniosku o wypłatę zawieszonej części emerytury czy rent; zgłaszania umów cywilno-prawnych; wniosku o dopłatę do materiału siewnego; wniosku o ocenę materiału siewnego i materiału szkółkarskiego; wpisu do rejestru producentów ekologicznych.
AGROunia chce powstania funduszu stabilizacyjnego
Kołakowski podkreślił, że poprzez integrację systemów i baz danych w poszczególnych instytucjach, rolnik nie będzie musiał podawać wielu informacji, ponieważ te będą pozyskiwane automatycznie do składanych wniosków. - To pozwoli ograniczyć do niezbędnego minimum czas załatwiania konkretnej sprawy. W uruchomionej pod koniec grudnia ub.r. zakładce dla rolnika na stronie KPRM na portalu Gov.pl, znajduje się katalog usług obejmujących 12 kart usług i 3 e-usługi. Jest to pierwsza odsłona "Okienka dla rolników" - zaznaczył.
Obecnie udostępnione są 3 usługi: wniosek o oszacowanie spowodowanych przez suszę strat w uprawach rolnych w oparciu o dane Instytutu Upraw Gleboznawstwa i Nawożenia w Puławach; wniosek o przyznanie płatności obszarowych (m.in. dopłat bezpośrednich, ONW czy dopłat rolno-środowiskowych) i z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich; możliwość skorzystania z portalu IRZplus (rejestracji zwierząt), która dotyczy m.in. zgłaszania zwierząt np. urodzonych w gospodarstwie.
Dodatkowo w zakładce "Dla Rolnika" udostępniono 12 innych usług w postaci kart informacyjno-formularzowych, które mówią o sposobie załatwienia danej sprawy, wymaganych dokumentach, a także zawierają odniesienia do formularzy, jeśli są wymagane.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś