Promowali wieprzowinę i drób. Jak pokonać konkurencję?
Pod hasłem "Mięsne Święta" odbyło się doroczne spotkanie organizowane przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczpospolitej Polskiej. Promowano wieprzowinę i drób.
- Mięso w naszej historii zawsze było synonimem dobrobytu i zamożności. Jeszcze nie tak dawno w wielu domach kojarzyło się jedynie z okresem świątecznym - powiedział Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa.
Szef resortu dodał, że zmieniają się gusta konsumentów, którzy często za dietę prozdrowotną uważają taką bez mięsa.
Trwa nagonka na polską żywność. Ekspert nie ma wątpliwości
Polityk zapowiedział, że niebawem zostanie opublikowany "Kanon Kuchni Polskiej", który oparty będzie głównie o mięso. - Dziś mamy rynek nadwyżkowy, nie ma już niedoboru mięsa, więc budowanie świadomości konsumenta jest podstawowym warunkiem rozwoju produkcji.
Jak sprawić, żeby to co wytwarzamy w Polsce sprzedać na zagranicznych rynkach. Na jakie kierunki promocji postawić, żebyśmy uzyskali tam przewagę - zastanawiał się.
Minister zauważył, że na rynku wieprzowiny i drobiu pojawiają się nowi, duzi producenci, którzy mają lepsze warunki klimatyczne i przyrodnicze do produkcji.
[WIDEO] Minister Jan K. Ardanowski: Mięso jest wpisane w naszą tradycję kulinarną
Nie będzie podwójnych standardów jakości żywności. Jest porozumienie
Ardanowski zwrócił uwagę, że musimy szukać takiego rozwoju, który pozwoli przy naszych warunkach produkcyjnych tę konkurencję wygrać.
- Musimy postawić na jakość. To może być nasza narodowa szansa. Musimy też mieć na uwadze sprawiedliwy podział środków w łańcuchu produkcyjnym od pola do stołu tak, aby dla każdego z jego ogniw było to opłacalne. Jeżeli tego nie zrobimy to nie unikniemy napięć, w wyniku których ucierpi cała branża - powiedział.
Minister przewiduje, że w produkcji mięsa będą utrzymywały się dwa kierunki. Pierwszy nastawiony na dużą skalę, na koncentrację produkcji, na wykorzystanie techniki i innowacji dedykowany na eksport. Drugi zaś wysokiej jakości, proekologiczny, zwierząt ras tradycyjnych, utrzymywanych na rodzimych paszach, który będzie dawał dochody także tym rolnikom, którzy zajmują się produkcją roślinną.
Szef resortu podkreślił także, że konsumenci w ramach patriotyzmu coraz częściej szukają produktów polskich. Dlatego ofertę należy dostosować do ich oczekiwań. - Jeżeli będzie dobra wola i zrozumienie naszej racji stanu, to jestem przekonany, że pokonamy wszystkie trudności - zakończył.
Przedstawiciele branży zgodnie stwierdzili, że Wielkanoc to najbardziej mięsne święta w kalendarzu polskich świat i polskiej tradycji kulinarnej. Do głównych mięsnych potraw na wielkanocnym stole zaliczono białą kiełbasę, żurek, pasztety, pieczony drób, a ponadto jajka w różnych odsłonach.