Polska Smakuje w turystyce. Kupujmy nasze produkty
- Prezydent Andrzej Duda wyszedł z inicjatywą bonu turystycznego, a my umożliwiliśmy rolnikom sprzedawanie produktów żywnościowych wytworzonych w gospodarstwie. To idealne połączenie - uważa Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa.
Jak zaznaczył szef resortu podczas konferencji "Polska Smakuje w turystyce", zaczynamy coraz częściej wybierać rodzime produkty m.in. turystyczne i żywnościowe.
Epidemia koronawirusa zwiększyła patriotyzm zakupowy Polaków
- Jest to dobrze rozumiany nasz polski interes - podkreślił. Dodał, że dzięki temu pozostają w kraju pieniądze, pracę mają rolnicy, pracujący w usługach, a ci, którzy dokonują zakupu mogą poczuć się patriotami.
Minister wyraził zadowolenie, że z bonu turystycznego będą mogły też skorzystać gospodarstwa agroturystyczne, turystyka wiejska. Przypomniał, że rynek agroturystyczny to ok. 8-9 tys. gospodarstw, które oferują ok. 91 tys. łóżek.
Podkreślił, że budowanie skróconego łańcucha dostaw od producenta do konsumenta, jest w tym przypadku także budowaniem społecznych więzi i wzajemnego zaufania.
Do Polskiego Bonu Turystycznego oraz do możliwości jego wykorzystania nawiązał także Andrzej Gut-Mostowy, wiceminister rozwoju. - Będzie to zachęta dla polskich rodzin do podejmowania aktywności turystycznej; przy tej okazji sięgną po produkty regionalne i płody rolne - mówił.
Lista wstydu wciąż budzi spore kontrowersje
Zaznaczył, że dzięki inicjatywie polegającej na łączeniu rolników i lokalnych producentów żywności z przedstawicielami branży hotelarskiej hotele i pensjonaty uatrakcyjnią ofertę siłą regionalnych przysmaków, a producenci żywności zyskają nowe kanały dystrybucji.
Robert Andrzejczyk, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej wskazał, że turystyka kulinarna jest jedną z najszybciej rozwijających się sub-branż turystycznych, a 20 proc. wydatków w czasie wyjazdu turystycznego to wydatki na żywność, na gastronomię.
- Polskie obszary wiejskie kojarzone są z gościnnością, dziedzictwem kulturowym, bogactwem natury, wspaniałą kuchnią bazującą na naturalny składnikach - mówił. Wyraził przekonanie, że bogactwo oferty regionalnych dostawców docenią też przedsiębiorcy turystyczni.
Szczegóły akcji "Polska Smakuje w turystyce" przedstawił Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Zwrócił uwagę, że specyfika i szybkie tempo prowadzenia działalności gospodarczej, zwłaszcza podczas sezonu turystycznego, nie pozwalają często restauratorom i hotelarzom na szukanie dostawców żywności i surowców w najbliższej okolicy.
Strategia KE zagraża bezpieczeństwu żywnościowemu
- Turyści chcą degustować lokalną żywność, dlatego KOWR, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom branży turystycznej, lokalnych rolników i producentów żywości, pomoże w nawiązywaniu kontaktów między dostawcami, a punktami gastronomicznymi - zapewnił.
Wyjaśnił, że każdy właściciel hotelu, czy restauracji, będzie mógł zgłosić się do jednego z 17 Oddziałów Terenowych KOWR, który wskaże mu lokalnego rolnika lub przetwórcę żywności.
Z badań przygotowanych na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej wynika, że 82 proc. Polaków, którzy planują urlop w najbliższych miesiącach, zamierza spędzić w kraju.
Resort rolnictwa akcją "Odpoczywaj na wsi" zachęca, by robić to w zgodzie z naturą. To szansa nie tylko na wsparcie lokalnych producentów i właścicieli gospodarstw agroturystycznych, to także wyraz troski o nasze zdrowie, i zdrowie naszych najbliższych.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś