Polscy producenci żywności umacniają pozycję na rynkach
18 procent polskich firm z sektora spożywczego planuje w ciągu trzech najbliższych lat dokonać fuzji lub przejęcia w celu dalszej ekspansji eksportowej - wynika z raportu KPMG. Dla części z nich taki ruch to element strategii umacniania pozycji na rynkach zagranicznych.
W 2017 roku wpływy z eksportu towarów rolno-spożywczych - według prognoz Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - były wyższe o 8 proc. względem 2016 roku i wyniosły 26,3 mld euro.
Supermarkety muszą oddawać niesprzedaną żywność
- Przemysł spożywczy kreuje dzisiaj 13 proc. całego polskiego eksportu. Ponadto jest to wywóz lokowany na bardzo wymagających rynkach Europy Zachodniej. W mojej ocenie wszyscy, którzy uczestniczą w projekcie "rozwój polskiej gospodarki spożywczej", powinni być z tego dumni - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Zenon Daniłowski, prezes grupy Makarony Polskie.
Jak w październiku prognozowali eksperci IERiGŻ, 2017 rok miał być znacznie lepszy niż poprzedni - po wzroście o 8 proc. wpływy z eksportu miały sięgnąć 26,3 mld euro. Nadwyżka nad importem według szacunków miała się zwiększyć o 1 mld euro (do 8 mld). Z kolei w I połowie br. wartość sprzedaży może wzrosnąć o 5,2 mld euro w ujęciu rocznym (do 13,5 mld euro).
Największą popularnością na zagranicznych rynkach cieszą się mięso, produkty zbożowe i cukiernicze (stanowią łącznie ponad 40 proc. wysyłek). Najważniejszym rynkiem dla rodzimych eksporterów są kraje Unii Europejskiej, gdzie trafia 81,2 proc. sprzedaży. Głównym odbiorcą są Niemcy (22 proc.).
Eksport żywności z Polski nadal szybko rośnie
Żywność z Polski na zagranicznych rynkach cieszy się coraz większym uznaniem i jest kojarzona z wysoką jakością.
Co drugi przedsiębiorca z tego sektora uważa, że nasze pochodzenie sprzyja popularności rodzimych produktów za granicą.
Według badań KPMG, aż 90 proc. eksporterów rozpoczęło sprzedaż na rynki zagraniczne, kierując się dużym zainteresowaniem tamtejszych klientów.
Sukcesy w sprzedaży zagranicznej to efekt zachodzących zmian w branży.
- W biznesie spożywczym w ciągu ostatnich 25 lat firmy przeszły długą drogę od małych, słabo wyposażonych i niedoinwestowanych przedsiębiorstw. Od strony technicznej nastąpiła wielka ewolucja, podobnie z punktu widzenia marketingu, zarządzania, jak również mentalności. Dzisiaj menadżerowie i osoby kierujące firmami spożywczymi to profesjonaliści. Nie ma już miejsca dla zarządzania firmą na wyczucie, należy po prostu być fachowcem - mówi Daniłowski.
[WIDEO] Mówi Zenon Daniłowski, prezes zarządu Makarony Polskie
Handel żywnością ma się coraz lepiej. Zyski idą mocno w górę
Ważnym elementem zagranicznej ekspansji są fuzje i przejęcia - prawie co piąta firma (18 proc.) planuje aktywność w tym obszarze w ciągu trzech najbliższych lat. Zwykle obejmuje ona rynki Europy Środkowo-Wschodniej.
- Pytanie: kiedy wchodzić w projekty konsolidacyjne? Z mojej wiedzy i doświadczeń wynika, że firma musi mieć już pewną skalę produkcji. To musi być duża firma produkcyjna lub handlowa, ponieważ dla małej korzyści z konsolidacji nie będą duże, ona po prostu zostanie wchłonięta przez molocha - mówi ekspert.
Prezes grupy Makarony Polskie, jednego z największych w kraju producentów, ocenia, że proces konsolidacji powinien mieć wyraźnego lidera i będzie efektywny, pod warunkiem że oba podmioty będą mieć odpowiednią skalę, będą dobrze przygotowane i mieć jasno nakreślone cele.
- Nie można przeprowadzić konsolidacji dwóch firm, które są w trudnej sytuacji albo nie mają wyraźnej kadry menedżerskiej z wizją rozwoju. Konsolidacja musi tworzyć nową jakość, wprowadzać do firmy wartość dodaną - nie można przeprowadzać jej za wszelką cenę, tylko dlatego, że rynek uważa ją za coś dobrego - mówi Daniłowski.
Jak wynika z raportu KPMG, większość firm planujących akwizycję lub przejęcia w celu dalszej ekspansji eksportowej jako główny powód takiej strategii podaje dostęp do lokalnych zakupów surowców. Inne wskazywane przyczyny to przejęcie lokalnego zakładu produkcyjnego, wejście w posiadanie marki rozpoznawanej na rynku docelowym, a także przejęcie kanałów dystrybucji.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś