Na drogi pójdą miliardy złotych więcej niż planowano
Rząd zaakceptował wniosek resortu infrastruktury i zwiększyła o 28 mld zł limit finansowy na program budowy dróg. Limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wzrósł z 107 do 135 mld zł.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów poinformowała, że dodatkowe środki będą pochodzić z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek (głównie od międzynarodowych instytucji finansowych), obligacji oraz opłaty elektronicznej.
Nowy znak musi ostrzegać przed zabrudzoną przez rolników drogą
Resort infrastruktury stwierdził, że do końca roku przedstawiona zostanie lista inwestycji, jakie będą sfinansowane w ramach nowego limitu w formie projektu zmian do Programu Budowy Dróg Krajowych.
Przygotowany zostanie odrębny program wieloletni wskazujący zadania dotyczące sieci dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, zapewniające ich dostosowanie do przenoszenia nacisku 11,5 tony na oś wraz z rozwiązaniami zabezpieczającymi jego finansowanie z budżetu.
KPRM podała, że zwiększenie środków jest niezbędne ze względu na konieczność podjęcia wzmożonych działań inwestycyjnych na terenie wschodniej Polski - przez realizację brakujących odcinków szlaku Via Carpatia w ciągu drogi S19.
Obecnie łączna wartość zadań z programu drogowego skierowanych do realizacji i realizowanych wynosi 95,4 mld zł. W tym wartość inwestycji już zakończonych to 2,3 mld zł, zadań w realizacji, czyli takich, dla których zostały podpisane umowy i trwają prace budowlane lub projektowe, sięga 48,8 mld zł. Z kolei wartość zadań, które znajdują się w procedurze przetargowej to 35,1 mld zł.
W realizacji znajduje się obecnie 89 zadań o łącznej długości 1271,4 km, natomiast w procedurze przetargowej jest 69 zadań o długości 867,1 km. Łącznie daje to 2138,4 km i stanowi 56 proc. zakresu rzeczowego programu drogowego. Do wybudowania w ramach programu pozostało jeszcze 2800 km dróg.