Małe firmy nie chcą euro w Polsce
53,7 proc. polskich małych i mikro przedsiębiorców jest przeciwnych zastąpieniu złotego przez euro. To wnioski z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net
Portal firmy.net zaprezentował wnioski z piątego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie "Jak w Polsce prowadzi się własny biznes". Za wprowadzeniem euro w naszym kraju opowiada się 32,3 proc. przedstawicieli przebadanych firm.
Przedsiębiorcy mogą starać się o wsparcie z planu Junckera
W tej grupie zaledwie 13,4 proc. badanych jest zdecydowanie przekonanych o słuszności swojego poglądu. Zdaniem respondentów największą korzyścią z wprowadzenia euro w Polsce byłaby eliminacja kosztów transakcyjnych i ryzyka walutowego, a także wzmocnienie pozycji Polski na arenie międzynarodowej. Mali przedsiębiorcy w zasadzie nie widzą żadnych innych korzyści związanych z zastąpieniem złotego przez walutę europejską.
Przedsiębiorcy sektora MMŚP dostrzegają znacznie więcej wad niż zalet włączenia Polski do strefy euro. 50,5 proc. sceptyków ocenia, że skutkiem tego ruchu będzie wzrost cen i spadek krajowego poziomu popytu. 19,3 proc. przedsiębiorców obawia się również wzrostu kosztów prowadzenia działalności, a 14 proc. braku swobody w podejmowaniu autonomicznych decyzji i destabilizacji polityki pieniężnej.
W badaniu wzięło udział 1419 przedstawicieli mikro i małych firm.