Izby rolnicze chcą włączenia słonecznika do funduszu promocji
Krajowa Rada Izb Rolniczych wystąpiła do Grzegorz Pudy, ministra rolnictwa z postulatem wpisania do ustawy o funduszach promocji słonecznika i jego przetworów.
Zdaniem rolniczego samorządu będzie to sprzyjało promocji uprawy słonecznika w Polsce, co z powodu zmian klimatycznych staje się możliwe i coraz popularniejsze. Dzięki temu będzie możliwe korzystanie ze środków zgromadzonych w funduszu promocji roślin oleistych przez producentów nasion słonecznika i oleju słonecznikowego.
Copa-Cogeca nie chce wyłączenia mięsa i wina z polityki promocji
Fundusz Promocji Roślin Oleistych powstał w 1 sierpnia 2019 r. Jest to dziesiąty fundusz w ramach ustawy z 2009 r., o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Jego celem jest wspieranie marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji roślin oleistych, tj.: rzepaku, rzepiku, soi, lnu i konopi oraz przetworów pochodzących z ich przetworzenia.
FPRO wspiera m.in. działania informujące o jakości i cechach, w tym zaletach roślin oleistych, działania mające na celu promocję spożycia produktów, udział w wystawach i targach związanych z ich produkcją lub przetwórstwem, badania rynkowe dotyczące spożycia oraz badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości roślin oleistych.
Obecnie w Polsce 97 proc. upraw roślin oleistych stanowi rzepak.
Kwota, którą dysponuje dany fundusz promocji zależy od wielkość sprzedaży produktów. Wpłaty są naliczane w wysokości 0,2 proc. wartości netto od roślin oleistych będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Do wpłaty zobowiązani są przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa roślin oleistych.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś