Gospodarujesz na obszarze Natura 2000? Takie są perspektywy
Istnieją procedury umożliwiające zmniejszenie obszaru Natura 2000, a nawet jego całkowitą likwidację, przy czym każdorazowo wymaga to szczegółowego uzasadnienia oraz zgody Komisji Europejskiej.
Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił - na wniosek XV Posiedzenia KRIR VI kadencji - do ministra klimatu i środowiska oraz do ministra rolnictwa i rozwoju wsi o przeanalizowanie możliwości zmiany zasięgu niektórych obszarów Natura 2000.
Polska wypełnia harmonogram i wyznacza obszary siedliskowe Natura 2000
Czy to konieczne?
„Wkrótce minie 20 lat od rozpoczęcia w Polsce procesu wyznaczania obszarów Natura 2000. Jest to czas wystarczająco długi, aby ocenić, czy obszary te zostały wyznaczone w sposób zasadny, czy służą ochronie cennych gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk, które występują w sposób szczególny na danym terenie” – wskazywała KRIR.
Dalej postulowała, mając na względzie konsekwencje społeczno-gospodarcze związane z prowadzeniem działalności rolniczej na obszarach Natura 2000, przedstawienie informacji, czy istnieją procedury zniesienia ustanowionych obszarów Natura 2000.
„Zważywszy, że obszary Natura 2000 muszą być wyznaczone na podstawie kryteriów naukowych, czy wystarczającym argumentem za zniesieniem tych ograniczeń będą ekspertyzy, które wykażą, że nie są zasadne niektóre obszary chronione na terenie rolniczym?” – dociekały Izby.
Zgoda Komisji
W odpowiedzi generalny dyrektor ochrony środowiska Andrzej Szweda-Lewandowski przedstawił takie stanowisko, że sieć obszarów Natura 2000 funkcjonuje w oparciu o przepisy prawa unijnego, tj. przepisy dyrektywy Rady 92/43/EWG z 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa. W myśl tych przepisów, Polska jest zobligowana, aby wyznaczyć na swoim terytorium obszary Natura 2000. W polskim porządku prawnym ww. przepisy zostały wdrożone za pomocą Ustawy o ochronie przyrody, która reguluje zasady wyznaczania i ochrony obszarów Natura 2000, a także przewiduje możliwość zmian granic oraz likwidacji obszaru Natura 2000.
„Zgodnie z art. 27a ust. 3 Ustawy o ochronie przyrody, zmiana granic lub likwidacja obszaru Natura 2000 następuje, jeżeli jest to uzasadnione naturalnymi zmianami stwierdzonymi w wyniku monitoringu i nadzoru, o którym mowa w art. 31 ww. ustawy, oraz po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej” – wskazuje Szweda-Lewandowski .
Rolnicy z obszarów Natura 2000 potrzebują wsparcia na inwestycje
Możliwość jest
Jak dodaje, zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, opartymi o dotychczasowe orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, deklasyfikacja obszaru (tj. jego zmniejszenie albo likwidacja) jest możliwa, gdy jest uzasadniona jedną z poniższych przesłanek:
1) Wykazano tzw. pierwotny błąd naukowy (dany teren nie ma obecnie i nie miał nigdy walorów uzasadniających włączenie go do sieci Natura 2000),
2) naturalne zmiany (np. związane ze zmianami klimatu lub działalnością sił natury, spowodowały utratę walorów danego terenu),
3) konsekwencje związane z zastosowaniem art. 6 ust. 4 dyrektyw 92/43/EWG (realizacja przedsięwzięcia mogącego znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000.
„Wobec powyższego należy wskazać, że istnieją wprawdzie procedury umożliwiające zmniejszenie obszaru Natura 2000, a nawet jego całkowitą likwidację, przy czym każdorazowo wymaga to szczegółowego uzasadnienia w odniesieniu do wyżej przedstawionych przesłanek, z uwzględnieniem kwestii związanych z zarządzaniem danym obszarem. Należy także podkreślić, że wszelkie zmiany takie wymagają zgody Komisji Europejskiej, która ocenia propozycje w tym zakresie” – podsumowuje szef inspekcji ochrony środowiska.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś