Gęsina na świętego Marcina. Rusza kolejna edycja akcji
Od 8 listopada do 1 grudnia trwać będzie w tym roku XI edycja akcji "Gęsina na św. Marcina". Tradycyjnie wybierane są najlepsze restauracje w całej Polsce, które w tym okresie serwują przynajmniej 3 dania na bazie tego mięsa.
Zdaniem Jacka Szklarka, pomysłodawcy akcji, efekty działań są bardzo wymierne bowiem spożycie gęsiny w Polsce z 17 gramów 11 lat temu wrosło do około 300 gramów, czyli prawie 18 krotnie.
Na hodowli gęsi można dorobić. Pogłowie idzie w górę
Wciąż jednak z 9 milionów sztuk gęsi hodowanych rocznie aż 90 proc., czyli około 21 tys. ton trafia na rynek niemiecki. Gęsina jest najdroższa z drobiu, co odpowiada jej jakości, jednak ceny czasami są spekulacyjne, na co składa się zbyt wysoki koszt jaj gęsich czy też wylęgniętych gąsiąt oraz marże zakładów drobiarskich i sklepów.
Jeśli producentom faktycznie zależy na uniezależnieniu się od rynku niemieckiego, muszą długoterminowo zainwestować w polski rynek, oferując gęsinę po bardziej przystępnych stawkach.
Program "Gęsiny na św. Marcina" będzie w tym roku wyjątkowy. Organizatorzy koncentrować się będą na starych, rodzimych rasach gęsi, jak Zatorska, Kartuska, Suwalska, Garbonosa, Rypińska i inne. Każdego roku, jedna z nich jest szczególnie prezentowana - w tej edycji najwięcej uwagi poświęcone zostanie Gęsi Garbonosej.
Jak co roku zorganizowany również zostanie konkurs na najlepszy przepis na gęsinę, który wybiorą spośród nadesłanych przepisów sami Szefowie Kuchni, biorący udział w akcji. Zwycięża przepis, który otrzyma największą liczbę głosów, zaś jego autor ogłoszony zostanie Królem Gęsiny 2019/2020.
- Książki warte polecenia: Sygnały brojlerów |Sygnały kur nieśnych