Zdobycie nowych rynków zbytu i nawiązanie bliższych relacji handlowych z partnerami zagranicznymi - to główne założenia strategii obecności Polski na EXPO 2015, które potrwają od 1 maja aż do 31 października w Mediolanie.
W Mediolanie rozpocznie się 1 maja największa wystawa na świecie, która będzie okazją do promocji sektora rolno-spożywczego. To jedna z najszybciej rozwijających się branż w Polsce, a eksport produktów sięga prawie 20 mld euro rocznie.
- Chcemy pokazać polskie produkty i firmy. Zaplanowaliśmy dużo wydarzeń gospodarczych, spotkań i konferencji, które będą się odbywały w naszym pawilonie. Zapewniliśmy też firmom udział w misjach, targach i wydarzeniach promocyjnych, które odbywają się przez cały rok we Włoszech - mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, organizator udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015.
Pawilon jak sad jabłoni
Przygotowania do EXPO 2015 w Mediolanie (największa impreza wystawiennicza na świecie) są na ostatniej prostej. Tematem przewodnim wystawy będzie wyżywienie, dlatego polska strategia przygotowana przez PARP i resort gospodarki zakłada przede wszystkim promocję żywności, czyli wsparcie wymiany handlowej branż spożywczej, rolniczej i przetwórczej.
Podporządkowany temu będzie nie tylko wygląd pawilonu przedstawiający sad jabłoni, lecz także oferta kulinarna restauracji i sklepu. - Będą organizowane pokazy kulinarne dla dziennikarzy i blogerów, którzy piszą o kuchni i produktach żywnościowych. Chcemy promować dobre produkty żywnościowe z Polski - mówi Lublińska-Kasprzak.
Jak podkreśla, najważniejsze będą wymierne efekty, czyli nowe kontrakty. Pomóc w tym mają liczne spotkania przedstawicieli firm. - Będzie można usiąść do stołu i porozmawiać o konkretnym biznesie. Chcemy też zaprosić włoskie firmy, które kupują produkty rolno-spożywcze, urządzenia, maszyny i technologie związane z tym sektorem na wrześniowe targi Polagra - zapowiada prezes PARP.
Przemysł rolno-spożywczy jest jedną z najszybciej rosnących branż w Polsce. Nasi producenci zyskują też coraz lepszą pozycję na rynkach międzynarodowych. Jednym z hitów eksportowych są jabłka, do których nawiązuje polski pawilon.
Eksport za 20 miliardów euro
Polska jest największym w Europie i trzecim na świecie producentem i największym eksporterem tych owoców. Roczna produkcja sięga 3 mln ton, a za granicę trafia ok. 1,2 mln ton.
Wartość eksportu produktów rolno-spożywczych wynosi już blisko 20 mld euro i stanowi 13 proc. sprzedaży zagranicznej. Udział w EXPO może przyczynić się do wzrostu tego potencjału.
- Wzmacniając rolę żywności w eksporcie, wzmacniamy też gospodarkę, bo dzięki temu do producentów i przetwórców trafiają duże pieniądze - mówi Arkadiusz Bąk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki. - Chcemy też pokazać Polskę jako kraj technologicznie rozwinięty w produkcji żywności. Będziemy umacniali markę europejskiego lidera - dodaje.
Podczas EXPO, Polska ma zaprezentować się jako atrakcyjny partner biznesowy. - Nasza gospodarka musi wyjść z roli młodszego, tańszego brata, czyli miejsca lokowania produkcji ze względu na niskie koszty, a musi wejść w rolę mocnego partnera, jednego z liderów w Europie - kończy Bąk.