Energa Obrót ma zarzuty za nieuczciwe praktyki rynkowe

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
22-03-2016,9:10 Aktualizacja: 22-03-2016,9:47
A A A

Pominięcie istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej, zapewnianie, że podpisanie dokumentów to tylko aktualizacja umowy, nieprzekazywanie konsumentom jej podpisanego egzemplarza - to zarzuty UOKiK wobec sprzedawcy energii elektrycznej Energa Obrót.

Energa Obrót zawiera z konsumentami umowy kompleksowe i umowy sprzedaży energii elektrycznej. Jak podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w komunikacie, dotarły do niego liczne sygnały dotyczące nieprawidłowości przy prowadzonej przez spółkę od grudnia 2014 do końca 2015 sprzedaży w ramach oferty Gwarancja Stałej Ceny.

sprzedawcy energii elektrycznej, dostawca prądu, Urząd Regulacji Energetyki

Sprzedawcę prądu zmieniają tysiące osób

W grudniu 2015 roku dostawcę prądu zmieniło 13.344 odbiorców indywidualnych - wynika z monitoringu Urzędu Regulacji Energetyki. To znacznie więcej niż miesiąc wcześniej, gdy takiej zmiany dokonało 5.347 odbiorców. Na koniec grudnia...

Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wyjaśniające dało podstawy do postawienia Energa Obrót zarzutów. Zastrzeżenia Urzędu dotyczą pominięcia przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty Gwarancja Stałej Ceny, istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków, wprowadzania ich w błąd co do tożsamości spółki i okoliczności złożenia propozycji skorzystania z tej oferty, a także podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o prawach konsumenta.

Według Urzędu przedstawiciele Energa Obrót informowali konsumentów w trakcie składanych im wizyt, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu.

Konsumentom nie wydawano także egzemplarza zawartej w ten sposób umowy. Z kolei w przypadku umów zawieranych przez telefon, Urząd zakwestionował stosowany przez Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za skutecznie zawarte. W rezultacie konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy.

Urząd podkreślił w komunikacie, że zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji.

W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty. Wprowadzanie w błąd jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.

Postępowanie UOKiK może zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań zmierzających do zakończenia naruszenia lub usunięcia jego skutków albo uznaniem zarzucanych spółce praktyk za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazem zaniechania ich stosowania z ewentualnym określeniem środków usunięcia ich trwających skutków. Na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara finansowa.

Poleć
Udostępnij