ARiMR przyznała spore pieniądze. Inwestycja jest rozłożona na lata
Ustka, za sprawą przebudowy wejścia do portu, może stać się dominującym portem nie tylko rybackim, ale i handlowym na środkowym wybrzeżu - powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Na realizację tej inwestycji ARiMR przyznała prawie 189 mln zł.
- Budowa nowego falochronu, budowa ostrogi, nowych miejsc postojowych to ogromne wyzwanie dla tego portu i ogromna szansa. Ustka może stać się jednym z dominujących, myślę, że dominującym portem rybackim, ale i handlowym i rozwojowym na środkowym wybrzeżu - powiedział polityk w Kapitanacie Portu Ustka.
Wzrasta znaczenie polskich portów morskich
Umowa o dofinansowanie opiewająca na kwotę 188 mln 897 tys. zł została podpisana w gdyńskim oddziale Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z Urzędem Morskim w Słupsku, który będzie realizował przebudowę wejścia do portu w Ustce.
Obecny na konferencji Włodzimierz Kotuniak, dyrektor Urzędu Morskiego w Słupsku powiedział, że teraz to dla urzędu czas pracy. - Mamy tę umowę, mamy te pieniądze, ale jeszcze bardziej musimy zwrócić uwagę na to, by to wszystko szybko i dobrze nam wyszło. Mamy nadzieję, że pierwsze umowy zaczniemy już podpisywać za miesiąc. Za pół roku będziemy już ogłaszać przetarg w formule "Zaprojektuj i wybuduj" - powiedział Kotuniak.
Dodał, że powołał zespół, którego szefem jest kpt. Maciej Jeleniewski, zastępca dyrektora ds. Inspekcji Morskiej Urzędu Morskiego w Słupsku, który będzie czuwał nad tym, by inwestycja nie utrudniła funkcjonowania portu.
Rybołówstwo to dziedzina gospodarki, która musi być ściśle kontrolowana
Umową o dofinansowanie objęty jest I etap przedsięwzięcia, który zrealizowany zostanie do końca I kwartału 2023 r. i obejmuje: zaprojektowanie i budowę nowego falochronu zachodniego o długości ok. 800 m, nabrzeże przeładunkowe o długości ok. 230 m, ostrogę tłumiącą falowanie o długości ok. 85 m oraz nabrzeże cumownicze długości ok. 250 m łączące nowy falochron Zachodni ze starym.
Znacząco ma się zmienić wielkość oraz przeznaczenie objętej inwestycją infrastruktury. Ta zakłada, że zostaną poprawione warunki cumowania i stacjonowania jednostek rybackich na terenie portu zarówno dla tych, dla których Ustka jest portem macierzystym oraz tych, które zawiną do portu, jako ośrodka morskiego.
W ramach dofinansowania wykonany zostanie także projekt kolejnego etapu przebudowy, który realizowany ma być już w przyszłej perspektywie finansowania. W ramach tej inwestycji planuje się budowę nowego falochronu Wschodniego w miejscu istniejącego wraz z przebudową nabrzeża Pilotowego oraz częściową rozbiórką starego falochronu zachodniego i budową pochłaniacza falowania. Zaprojektowana zostanie obrotnica o średnicy ok. 200 m.