Unia Europejska chroni najlepsze produkty przed podrabianiem
Komisja Europejska zatwierdziła rejestrację nazw ośmiu produktów z Chorwacji, Francji, Niemiec, Portugalii i Hiszpanii jako chronionych oznaczeń geograficznych (ChOG) i chronionych nazw pochodzenia (ChNP).
Rejestracja nazwy jako oznaczenia geograficznego daje daleko idącą ochronę i pełni funkcję prawa własności intelektualnej produktów o szczególnym pochodzeniu geograficznym lub o szczególnych właściwościach, lub też cieszących się renomą, której źródłem jest pochodzenie produktu.
Handel oscypkiem bez certyfikatu to przestępstwo
Dodane 14 czerwca produkty to:
- Chorwacja: "Zagorski puran" (ChOG), indyk chorwackiej rasy "indyk z Zagorje"
- Francja: "Poulet de l'Ardèche" / "Chapon de l'Ardèche" (ChOG), kurczaki i kapłony chowane na wolnym wybiegu; "Pintade de l'Ardèche" (ChOG), drób chowany na wolnym wybiegu; "Soumaintrain" (ChOG), ser miękki; "Sel de Salies-de-Béarn" (ChOG), sól
- Niemcy: "Allgäuer Sennalpkäse" (ChNP), ser twardy
- Portugalia: "Fogaça da Feira" (ChOG), słodka bułka o smaku i aromacie cytryny i cynamonu
- Hiszpania: "Gall del Penedès" (ChOG), kury tradycyjnej rasy "penedesenca"
Dzięki tym ośmiu produktom liczba chronionych nazw żywności wzrośnie do 1349 (jeśli liczyć łącznie ChNP, ChOG i gwarantowane tradycyjne specjalności). Ponadto zarejestrowanych jest 2090 nazw win, win aromatyzowanych i napojów spirytusowych.
Na Podkarpaciu można już kupować zarejestrowane produkty regionalne
Warto zwrócić uwagę na zakres produktów dodanych do rejestrów. Oznaczenia geograficzne nobilitują wysokiej jakości produkty, z czego korzystają rolnicy i producenci żywności. Oznaczenia te są bardzo ważne, co widać w negocjacjach handlowych na szczeblu międzynarodowym, w których ich ochrona jest dla nas priorytetem - informuje Komisja Europejska.
Wartość sprzedaży produktów z oznaczeniem geograficznym wyniosła w 2010 r. 54,3 mld euro, jeśli uwzględnić wszystkie kategorie (produkty rolne, wina, wina aromatyzowane i napoje spirytusowe). Odpowiada to blisko 6 proc. unijnego sektora rolno-spożywczego i sektora produkcji napojów.
Unijne oznaczenia produktów będą lepiej chronione
W 2010 r. produkty z oznaczeniem geograficznym stanowiły 15 proc. całkowitego unijnego eksportu żywności i napojów do państw trzecich.
Przyznanie oznaczenia geograficznego zwiększa dochody rolników i - wspierając gospodarkę wiejską - pomaga zapobiec odpływowi ludności z obszarów odległych lub cechujących się niekorzystnymi warunkami gospodarowania.
Oznaczenia takie zwiększają wartość rynkową produktów, ponieważ dają gwarancję, że produkty takie będą się wyróżniały wśród podobnych produktów i środków spożywczych. Do tego dochodzi fakt, że dzięki takiemu oznaczeniu konsumenci będą mogli dokonywać wyborów na podstawie jasnych informacji o szczególnych cechach kupowanych przez nich produktów.