Bruksela pracuje nad zmianą polityki promocji. Co z mięsem?
Komisja Europejska pracuje nad przeglądem unijnej polityki promocji. Organizacje rolnicze są za utrzymaniem dotychczasowej formuły.
Jak informuje Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych, która jest członkiem unijnej organizacji rolników Copa-Cogeca, rozważane są trzy opcje zmian.
Jest kompromis w sprawie Wspólnej Polityki Rolnej
Utrzymanie obecnej formuły, czyli wypracowywanie co roku planu prac, podczas którego KE we współpracy z krajami członkowskimi będzie określała priorytety działań promocyjnych; rozdzielenie działań promocyjnych wewnątrz UE oraz poza nią, a co za tym idzie rozdzielenie budżetu, oraz stosowanie innych kryteriów podziału pieniędzy oraz wykluczenia niektórych produktów rolnych, takich jak mięso i wina z promocji, a potem kolejnych produktów pochodzenia zwierzęcego.
Analizę wpływu (impact assessment) dla tych trzech opcji, KE ma przygotować do końca listopada. Z kolei w pierwszym kwartale 2022 r. przedstawi konkretne propozycje legislacyjne i wtedy ruszą właściwe negocjacje w ramach trilogów.
Zdaniem Jerzego Wierzbickiego, eksperta FBZPR i zarazem szefa grupy roboczej "Promocja" Copa-Cogeca, unijna polityka promocji powinna wspierać zrównoważoną transformację, szczególnie w produkcji zwierzęcej.
Izby rolnicze chcą włączenia słonecznika do funduszu promocji
- Dlatego Copa-Cogeca całkowicie popiera pierwszą opcję. Uważamy że pomysły, aby eliminować mięso czy inne produkty rolne z polityki promocji są nieuzasadnione. Jej celem jest bowiem poprawa konkurencyjności europejskiego rolnictwa - stwierdził.
Tegoroczny budżet KE na politykę promocji produktów rolno-spożywczych wynosi 182,9 mln euro, z czego na realizację programów prostych (realizowanych przez jedną organizację - państwo) jest 86 mln euro, programów wielonarodowych - 87,4 mln euro, oraz na inicjatywy własne KE - 9,5 mln euro.
Program prac na 2021 r. skierowany jest na kampanie zgodne z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu. Prawie połowa budżetu zostanie przeznaczona na kampanie promujące produkty ekologiczne, zrównoważone rolnictwo UE oraz rolę sektora rolno-spożywczego w zakresie działań na rzecz klimatu i środowiska.
Kampanie będą również podkreślać wysokie standardy bezpieczeństwa produktów rolno-spożywczych UE, a także różnorodną i tradycyjną gamę produktów wspieranych przez unijne systemy jakości. Skierowane do krajów spoza UE nakierowane są na rynki o wysokim potencjale wzrostu, takie jak Japonia, Korea Południowa, Kanada i Meksyk. Najczęściej promowane są tam nabiał i sery, oliwa z oliwek i wina.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś