Unia mniej zarabia na eksporcie produktów mleczarskich do Chin
W pierwszej połowie roku z Unii Europejskiej do Chin wyeksportowano produkty mleczarskie o wartości 557 mln euro. To o 14,2 proc. mniej niż rok wcześniej - wynika z danych Eurostatu.
Wartość sprzedaży do tego wielkiego kraju stanowiła 11 proc. całkowitej wartości wywozu w tym okresie - informują analitycy Banku BGŻ BNP Paribas. Największy wpływ na spadek wysyłek do Państwa Środka miało mleko w proszku.
Sytuacja na rynku mleka jest dość dobra. Dla każdego znajdzie się miejsce?
Wspólnota zarobiła na tym produkcie 51 mln euro (22 proc.) mniej, co wynikało zarówno z mniejszego wolumenu (13 proc.) i niższych cen. Mleko w proszku z 32 proc. udziałem - podobnie jak przed rokiem - pozostało jednak najważniejszym pod względem wartości produktem mleczarskim w wymianie z Chinami.
Drugą pozycję (28 proc.) stanowiły mleko i śmietana płynne. Ich eksport z UE do Państwa Środka zmniejszył się 5 proc. do 154 mln euro, a w ujęciu ilościowym o 10 proc. do 156 tys. t.
Wartość eksportu jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych poleciała natomiast w dół o 8 proc. do 28 mln euro, ale ich ilość wzrosła o 3 proc. do 13,2 tys. t.
Znacznie zmniejszył się ponadto wywóz masła i pozostałych tłuszczy mlecznych - o 30 proc. do 39 mln euro. To efekt mniejszych zakupów ze strony Chin, które w Unii kupiły 5,6 tys. t produktów (-29 proc. r/r).
W pierwszym półroczu jedynie w przypadku serów i twarogów odnotowano zarówno wartościowy jak i ilościowy wzrost wywozu. Sprzedaż osiągnęła wartość 43 mln euro (+5 proc.), zaś wysyłki zwiększyły się o 8 proc. do 8,8 tys. t.
W analizowanym okresie największymi unijnymi dostawcami produktów mleczarskich na rynek chiński (pod względem wartości) były: Francja (24,9 proc. całkowitej wartości eksportu), Niemcy (18,8 proc.) i Holandia (15,6 proc.).
Z Polski do Chin wyeksportowano produkty o wartości 26 mln euro (+6,5 proc.). Nasz kraj z 4,6 proc. udziałem uplasował się na szóstym miejscu.