Port Gdańsk o przygotowaniach na wzmożony ruch ciężarówek ze zbożem
Nasi operatorzy stale zwiększają swoje możliwości w zakresie przeładunku płodów rolnych. W ciągu najbliższych 2 lat planują zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż do 3 mln ton. Prognoza na ten rok mówi o 2,5 mln t – wskazuje w komunikacie Port Gdańsk.
Jednocześnie zapewnia, że zboże to po surowcach energetycznych takich jak węgiel i paliwa płynne, kolejna grupa ładunkowa traktowana tam priorytetowo. Występuje głównie w relacji eksportowej i jest to ziarno zarówno polskie, jak i ukraińskie. W 2022 roku przez portowe nabrzeża przeszło nieco ponad 1,9 mln ton zbóż. A od początku bieżącego roku operatorzy przeładowali już ponad 764 tys. ton ziarna.
115 statków ze zbożem odpłynęło
„Obecnie w Porcie Gdańsk przeładunkiem zbóż zajmują się terminale: GBT/Malteurop na Nabrzeżu Bytomskim, Port Gdański Eksploatacja na Nabrzeżu Szczecińskim, Magrol na Nabrzeżu Zakrętu Pięciu Gwizdków, Gdańskie Młyny na Nabrzeżu Zbożowym, Speed na Nabrzeżu Wiślanym i Siark-Port na Nabrzeżu OPP” – wylicza Port Gdański.
Prezes Izby Zbożowo-Paszowej: przepustowość polskich portów ogranicza możliwości opróżnienia silosów
Wskazuje też, że statki z płodami rolnymi (śruta, kukurydza, pszenica, żyto, bobik, rzepak, nasiona oleiste) płyną głównie do portów w Dani, Holandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Belgii. W sumie od początku br. obsłużono 115 statków do załadunku zboża oraz 3 statki, które przypłynęły ze zbożem.
„Zdolności dowozowe i odwozowe zboża do/z głównych terminali PGE, GBT, GDAŃSKIE MŁYNY, MAGROL to maksymalnie 758 samochodów i 71 wagonów na dobę. Od początku roku do kwietnia w Porcie Gdańsk rozładowano 13 280 ciężarówek ze zbożem i załadowano 5 aut. Z kolei w ruchu kolejowym obsłużono 1827 wagonów ze zbożem” – informuje Port.
Przygotowanie infrastruktury
Na jego terenie są przygotowane punkty buforowe dla samochodów ciężarowych. Tzw. miejsca odstawcze są zlokalizowane przy ul.: Budowniczych Portu Płn. (150 miejsc postojowych), Ku Ujściu (80 miejsc), Załogowa (obecnie ok. 50 miejsc z możliwością zwiększenia do 300), Śnieżna – Handlowa (170 miejsc). Przy czym, w przypadku pojawiania się zatorów na drogach dojazdowych do portu, będą przeznaczone nowe tereny pod parkingi buforowe – przy ul. Kontenerowej (na 600 samochodów) i Budowniczych Portu Płn. (na 150 miejsc).
- Przed nami spore wyzwanie, jeśli chodzi o wywiezienia poza teren Polski zapasów zbóż, znajdujących się aktualnie w zasobach magazynowych. Eksport takich ilości zboża jest możliwy tylko drogą morską. W związku z tym operatorzy działający na terenie portu mają niełatwe zadanie maksymalizacji swoich zdolności przeładunkowych. Aby to ułatwić, Port Gdańsk prowadzi prace w zakresie przygotowania infrastruktury i zasad organizacji głównych kanałów logistycznych, tak aby ruch do portu i z portu odbywał się maksymalnie płynnie – wyjaśnia cytowany w komunikacie Kamil Tarczewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Port Gdańsk (ZMPG).
Tranzyt towarów rolnych z Ukrainy. Wkrótce dołącza port w Kołobrzegu
Dodatkowe miejsca dla ciężarówek
Według szacunków, około 70 proc. transportu zbóż do portu w najbliższym czasie będzie się odbywało ciężarówkami, a dalej statkami. Z tego powodu, ZMPG w ramach działań prewencyjnych przygotowuje dodatkowe miejsca i parkingi postojowe dla samochodów ciężarowych, które pomogą nie korkować i nie zastawiać dróg publicznych, w tym np. ronda przy Letnicy.
Po konsultacjach z Pomorskim Wojewódzkim Inspektorem Transportu Drogowego, port wystosował wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o udostępnienie miejsc buforowych dla aut ciężarowych. Poprosił także o wprowadzenie nowych zasad ruchu ułatwiających dostęp do nabrzeży.
„Zboże w gdańskim porcie występuje głównie w relacji eksportowej. Obecnie zdolności przeładunkowe portu szacowane są na 300 tys. ton miesięcznie, co daje roczny obrót na poziomie 3,6 mln ton” – podkreśla gdański Port.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś