Polska smakuje. Żywność promowana za granicą mimo pandemii
Pomimo pandemii koronawirusa, KOWR promuje polską żywność na rynkach zagranicznych. Odbywa się to m.in. przez udział w wirtualnych targach, misjach handlowych i spotkaniach z zagranicznymi kontrahentami.
- Jesteśmy główną instytucją wdrażającą instrumenty polityki promocji w sektorze rolno-spożywczym, które zostały zawarte w Strategii Promocji Żywności Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi - podkreślił Marcin Wroński, wiceszef Ośrodka zaznaczył.
Eksport żywności ciągle idzie w górę
Za granicą marka polskich produktów jest budowana pod wspólnym znakiem "Polska smakuje"/"Poland tastes good".
Dyrektor przyznał, że pandemia COVID-19 utrudniła przeprowadzenie zaplanowanych działań i wpłynęła na zmianę sposobu promocji. Wiele imprez targowych zostało odwołanych, kontakty bezpośrednie często były niemożliwe, m.in. z powodu wprowadzania kwarantanny.
W tej sytuacji działania miały raczej charakter informacyjny i odbywały się przez nasze placówki dyplomatyczne, do których docierały informacje na temat możliwości eksportu danych produktów z Polski.
Na początku 2020 r. Polska uczestniczyła w czterech imprezach wystawienniczych - w targach Gruene Woche w Berlinie; słodyczy i przekąsek (ISM) w Kolonii; żywności ekologicznej Biofach w Norymberdze oraz Gulfood w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Rolnikom należy się uznanie. Żywności nie zabrakło mimo problemów
Pozostałe z zaplanowanych targów zostały odwołane lub przełożone, niektóre z imprez wystawienniczych udało się przeprowadzić na mniejszą skalę.
Polska żywność, dostarczona z kraju, została zaprezentowana na stoiskach zorganizowanych przez KOWR przy wsparciu przez placówki dyplomatyczne.
W sumie w 2020 r. Ośrodek był zaangażowany, m.in. w realizację wirtualnych wydarzeń biznesowych, szkoleń oraz webinariów i innych działań informacyjno-promocyjnych, które odbywają się podczas wydarzeń międzynarodowych.
Działania dotyczyły rynków: Indonezji, Singapuru, Indii, Chin, Senegalu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Niemiec, Czech oraz Estonii - wyliczał Wroński.
Plan zagranicznych działań promocyjnych KOWR na 2021 r. uwzględnia ich kontynuację na dotychczasowych ważnych dla naszego kraju rynkach. Ich dobór opiera się na analizie potencjału importowego oraz propozycji składanych przez współpracujących z Ośrodkiem przedsiębiorców.
Żywność w 2021 roku nadal będzie drożeć
Na ten rok został zaplanowany udział KOWR w targach w: Niemczech, Szwecji, Niderlandach, Republice Czeskiej, Serbii, Izraelu, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Chinach, Tajwanie, Indiach, Japonii, Korei Południowej, Wietnamie i Singapurze.
Rozważane są również działania promocyjne na innych perspektywicznych rynkach. Lista krajów jest weryfikowana i dostosowywana do aktualnych potrzeb.
Pod koniec lutego, jako pierwsze w tym roku, odbędą się targi żywności w Dubaju (ZEA). Rodzime firmy wykazują zainteresowanie planowanym przedsięwzięciem. - Przedsiębiorcy są już spragnieni kontaktów bezpośrednich i czekają na możliwość osobistych rozmów - stwierdził Wroński.
Dodał, że ma nadzieję, że w kolejnych miesiącach tego roku świat upora się z pandemią i będziemy wracać do normalności, czyli organizowania targów i wystaw i zacieśniania bezpośrednich relacji handlowych.
Jak mówił Wroński, zdobywanie nowych rynków zbytu - zwłaszcza spoza UE oraz pozyskiwanie nowych partnerów handlowych ma obecnie kluczowe znaczenie dla możliwości dalszego rozwoju polskich przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego, choć dotychczas eksport rozwija się dobrze.
- Wniosek z pandemii może być taki: żywność jest odporna na kryzysy i ponieważ jest produktem pierwszej potrzeby, zawsze będzie na nią zapotrzebowanie - podsumował wiceszef KOWR.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś