Polska mniej zarobiła na sprzedaży przetworów mleczarskich

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: FAMMU/FAPA, (em) | redakcja@agrpolska.pl
05-04-2016,15:15 Aktualizacja: 05-04-2016,15:39
A A A

W 2015 roku Polska wyeksportowała przetwory mleczarskie o wartości niespełna 1,62 miliarda euro i zarobiła na tych towarach o 15 proc. mniej niż rok wcześniej.

Z naszego kraju na zagraniczne rynki trafiło przed rokiem 1,3 mln ton (+9 proc. r/r) produktów mleczarskich i to mimo rosyjskiego embarga. Z kolei import spadł o 0,55 proc. do 530,1 tys. ton - informuje FAMMU/FAPA.

mlekomat, sprzedaż mleka, cena mleka, Jabłońscy

Mlekomat – świeże mleko prosto od krowy

Sprzedaż świeżego mleka z mlekomatu jest bezpośrednią drogą od producenta do konsumenta. Umożliwia ona hodowcy dodatkowy zarobek, a klientom dostęp do naturalnego, nieprzerobionego surowca pochodzącego prosto od krowy. Danuta i Sławomir Jabłońscy z...

Najważniejszą pozycją naszego wywozu pozostały sery i twarogi, których wartość spadła jednak o 11 proc. do 593,2 mln euro. To przede wszystkim efekt niższych cen, gdyż mimo restrykcji handlowych ze strony Moskwy wysyłki polskich serów poszły w górę o 6,8 proc. Większe ilości tych artykułów wywieziono bowiem do Austrii i Armenii, czyli krajów, do których wcześniej dostawy były śladowe.

Na drugim miejscu pod względem dochodowości wywozu pozostało mleko w proszku - głównie odtłuszczone (OMP), ale sprzedaż tego produktu obniżyła się o 10,4 proc., a uzyskane przychody o 36 proc.

Wolumen płynnego mleka i śmietany wysłany do innych krajów wzrósł natomiast przez rok o 32,9 proc., ale jego wartość spadła o 4 proc. do 257,1 mln euro. O 16 proc. (111 mln euro) mniej zarobiliśmy na wysyłkach jogurtów, kefirów, których sprzedaliśmy o 8,2 proc. (91,8 tys. ton) mniej.

Tonaż wywozu masła zwiększył się o 14,4 proc. do 40,8 tys. ton, ale zarobek (119,5 mln euro) był o 2 proc. mniejszy niż w 2014 roku.

W 2015 roku ujemne tempo wzrostu wartości eksportu mleczarskiego (-15 proc.) było znacznie niższe niż dynamika łącznego wywozu rolno-spożywczego (+7,7 proc.). Po raz pierwszy od 2009 roku zmniejszyła się zatem rola nabiału w handlu artykułami spożywczymi - z 8,7 do 6,9 proc.

Poleć
Udostępnij