Nie da się eksportować żywności z sukcesem bez znajomości rynku

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (zac) | redakcja@agropolska.pl
12-04-2017,9:15 Aktualizacja: 12-04-2017,9:35
A A A

Aby skutecznie sprzedawać żywność na rynki zagraniczne, trzeba znać specyfikę danego rynku - podkreślili we wtorek uczestnicy debaty nt. perspektyw rozwoju handlu żywnością. Dla Polski coraz ważniejsze stają się rynki pozaunijne.

Według danych resortu rolnictwa, Polska w ubiegłym roku sprzedała żywność za ponad 24 mld euro, jesteśmy szóstym co do wielkości jej eksporterem.

82 proc. eksportu kierowana jest na rynek UE. Głównym partnerem handlowym są Niemcy, gdzie trafiają polskie produkty o wartości 5,4 mld euro, tyle ile do wszystkich innych krajów pozaunijnych - mówił dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gantner.

drób, eksport, Afryka, eksport drobiu do Afryki, Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz

Afryka obiecującym rynkiem eksportowym dla polskiego drobiu

Zaostrza się konkurencja wśród producentów mięsa drobiowego na rynkach międzynarodowych. Efektem tego zjawiska są malejące marże na sprzedaży oraz poszukiwanie odbiorców w krajach, które do tej pory nie wydawały się...
Dodał, że drugim co do wielkości odbiorcą żywności z naszego kraju jest Wielka Brytania, a trzecim Czechy.

- Czechy importują dwa razy więcej polskiej żywności niż kupowała Rosja. Okazuje się, że we współczesnym świecie wielkość kraju nie ma takiego dużego znaczenia, ilość obywateli nie jest kluczowa do tego czy będziemy w stanie umieścić produkt na tym rynku, czy nie - podkreślił Gantner.

Zdaniem dyrektor Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) Agnieszki Różańskiej w przypadku branży mięsnej, istotne są rynki pozaunijne, gdyż na rynkach europejskich zrobiło się "zbyt ciasno".

Poinformowała, że jej organizacja przeprowadziła szereg kampanii promocyjnych m.in. w Korei Płd., Wietnamie, Stanach Zjednoczonych czy RPA, gdzie podkreślano walory smakowe i jakość polskiego mięsa. Jednak ostatecznie o zakupie produktu decyduje cena.

rosja, eksport mięsa, wołowina, wieprzowina, drób, handel mięsem, mięso

Ambitne plany dotyczące eksportu mięsa. Ale czy realne?

Aleksander Tkaczew, rosyjski minister rolnictwa zapowiedział, że jego kraj planuje do 2020 roku zwiększyć 10-krotnie eksport mięsa. Sprzedaż w wysokości miliona ton ma przynieść 10 miliardów dolarów dodatkowego dochodu. Polityk...
Ekspert KE ds. handlu żywnością Andrzej Wojciechowicz zauważył, że każdy kraj ma swoją specyfikę, konsumenci azjatyccy mają inne przyzwyczajenia kulinarne. By produkty z Polski mogły znaleźć się w krajach azjatyckich, przede wszystkim, powinno się utworzyć przedstawicielstwo, w którym będą pracować miejscowi ludzie, znający realia rynku i mający kontakty handlowe. Bez dobrej znajomości rynku, nie uda się handel - podkreślił Wojciechowicz.

Według Michała Lipińskiego z fundacji Teraz Polska, istotne jest, by polskie produkty były postrzegane jako towary wysokiej jakości.

O tym, że jest to ważne i że trzeba zadbać o promocję żywności w krajach azjatyckich i afrykańskich przekonana jest polska administracja, która uruchamia w tych krajach biura promocji. Będą one mogły podpowiadać, jak trzeba prowadzić biznes na danym rynku. Ważne jest też promowanie marki nie tylko producentów, ale całych branż - zaznaczył Lipiński.

mleko w proszku, eksport, mleczarnie

Mleko w proszku – najlepszy towar eksportowy

- Proszki mleczne są dla branży mleczarskiej najlepszym produktem eksportowym, gdyż nie wymagają warunków chłodniczych, można je długo przechowywać i są stosunkowo łatwe w transporcie – zapewniał Dariusz Sapiński prezes Mlekovity,...
O powodzeniu w eksporcie decyduje wiele czynników. Przede wszystkim trzeba dobrze orientować się w przepisach prawa żywnościowego w danym kraju. Np. dotyczy to znakowania żywności, możliwości stosowania dodatków do żywności itp.

Kolejny czynnik - to sposób prowadzenia negocjacji. Np. w rozmowach z przedstawicielami firm japońskich, absolutnie nie można powiedzieć "nasz produkt jest najtańszy", gdyż jest to odczytane, że produkt jest złej jakości - tłumaczył Gantner.

Dyskusja o eskporcie odbywała się podczas IV Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood w Warszawie. Uczestniczy w nich 300 firm z 25 krajów. Impreza potrwa do czwartku.

Poleć
Udostępnij