Eksport produktów spożywczych przekracza kolejne granice
Nienotowany dotychczas poziom 39,2 mld euro (183 mld zł) wyniosła wartość polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych za okres 10 miesięcy bieżącego roku - poinformował Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Wpływy z wywozu były o 27,3 proc. wyższe niż przed rokiem. - To bardzo dobre wyniki - ocenił Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego KOWR. Z uwagi na uwarunkowania geopolityczne i gospodarcze głównym partnerem handlowym Polski pozostają kraje UE, które odpowiadają za ponad 74 proc. wpływów uzyskanych ze sprzedaży produktów rolno-spożywczych.
Kowalczyk: największy wzrost cen żywności mamy za sobą
W okresie dziesięciu miesięcy br. na rynku unijnym sprzedano towary żywnościowe o wartości ponad 29 mld euro (+30 proc. r/r). Największe przychody z eksportu do UE-27 uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (9,7 mld euro, +26 proc.), Niderlandów (2,6 mld euro, +43 proc.), Francji (2,4 mld euro, +34 proc.), Włoch (1,9 mld euro, +20 proc.) i Czech (1,8 mld euro, +34 proc.).
- Osiągane imponujące wyniki w eksporcie są spowodowane produkcją bardzo dobrej, konkurencyjnej cenowo i jakościowo żywności, chętnie nabywanej przez konsumentów zagranicznych. Oczywiście wsparciem dla naszego eksportu były i są tendencje do deprecjacji złotego względem euro czy też wysokie ceny żywności na rynkach światowych. Wymienione uwarunkowania zaliczam do ważnych czynników sprzyjających zwiększaniu uzyskiwanych przychodów przez krajowych przedsiębiorców - powiedział Wroński.
Duży wzrost odnotowano również w eksporcie na rynki pozaunijne. Od stycznia do października do krajów trzecich Polska wysłała produkty rolno-spożywcze o wartości przekraczającej 10,1 mld euro (+20 proc. r/r). Znaczącymi odbiorcami krajowych artykułów były przede wszystkim: Wielka Brytania (3,0 mld euro, +26 proc.), Ukraina (786 mln euro, +20 proc.), Stany Zjednoczone oraz Arabia Saudyjska.
Ponad 6 mln ton zbóż wyeksportowano z Polski
W strukturze towarowej wywozu dominowały mięso i produkty mięsne (8 mld euro, +39 proc.), w tym głównie mięso drobiowe i wołowe, przetwory mięsne i mięso wieprzowe. Kolejną grupę stanowiło ziarno zbóż i przetwory (5,4 mld euro, +40 proc.), tytoń i wyroby tytoniowe (3,6 mld euro, +5 proc.), produkty mleczne (3,1 mld euro, +42 proc.) oraz cukier i wyroby cukiernicze (2,6 mld euro, +15 proc.).
Import towarów rolno-spożywczych w okresie dziesięciu miesięcy 2022 r. osiągnął wartość 26,2 mld euro (122 mld zł, +29,6 proc.).
- Bardzo duży wzrost wartości importu był wynikiem rosnących cen transakcyjnych sprowadzanych surowców. Co najważniejsze saldo wymiany handlowej w okresie dziesięciu miesięcy 2022 r. było dodatnie i wyniosło 13 mld euro (61 mld zł). Biorąc pod uwagę dotychczasowe tendencje rozwoju handlu zagranicznego w całym 2022 r. polski eksport żywności może przekroczyć wartość 45 mld euro - podsumował Marcin Wroński.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś