Eksport produktów rolno-spożywczych rośnie z każdym rokiem
W 2017 roku wartość eksportu produktów rolno-spożywczych wzrosła o 12 proc. do 27,3 mld euro. Ich udział w łącznej polskiej sprzedaży zagranicznej - podobnie jak w 2016 roku - wyniósł 13 proc.
Podczas VI Kongresu Eksporterów Przemysłu Rolno-Spożywczego w Warszawie wyniki dotyczące wywozu towarów rolno-spożywczych przedstawił Ryszard Zarudzki, wiceminister rolnictwa.
Sprzedaż żywności przez internet będzie rosła. Rynek e-commerce rozwija się
Wyższa sprzedaż wynikała z korzystnej koniunktury na rynkach naszych głównych partnerów handlowych oraz poprawy konkurencyjności krajowych produktów - informuje resort na swojej stronie internetowej.
- W porównaniu z 2016 r. wartość eksportu wzrosła o 12 proc. do 27,3 mld euro. Oznacza to kontynuację obserwowanego od akcesji Polski do UE rosnącego trendu sprzedaży zagranicznej. Do 18,9 mld euro (9,5 proc.) w górę poszły również wydatki poniesione na import. Dodatnie saldo handlu zagranicznego wyniosło 8,4 mld euro i było o 19 proc. większe niż w 2016 r. Udział towarów rolno-spożywczych w wartości ogółem eksportu był na poziomie 13 proc. - wskazał Zarudzki.
Krajowy wywóz rolno-spożywczy jest bardzo zróżnicowany. Produktami, które generowały największy przychód z eksportu w 2017 r. były:
- produkty mleczne (2 078 mln euro, w tym: sery i twarogi 740 mln euro)
- mięso i podroby z drobiu (1 946 mln euro)
Krajowa Rada Rolnictwa Ekologicznego już działa i promuje naszą żywność
- ryby i przetwory (1 895 mln euro)
- pieczywo (1 507 mln euro)
- mięso wołowe (1 387 mln euro)
- wyroby czekoladowe (1 358 mln euro)
- przetwory mięsne (1 065 mln euro)
- mięso wieprzowe (966 mln euro)
- warzywa świeże (624 mln euro)
- owoce świeże (602 mln euro)
- pszenica (500 mln euro)
- papierosów (2 590 mln euro)
Łączna wartość eksportu wymienionych produktów stanowiła w 2017 roku 60 proc. wywozu towarów rolno-spożywczych.
Zarudzki przedstawił także działania związane z otwieraniem nowych rynków zbytu. Podkreślił potrzebę dywersyfikacji kierunków wysyłek.
- Polski eksport rolno-spożywczy kierowany jest przede wszystkim, bo w 80 proc., do Unii Europejskiej. Widzimy też potrzebę dalszej dywersyfikacji kierunków wywozu zwłaszcza na rynki krajów Azji, Bliskiego Wschodu, i obu Ameryk. Jako kierunki szczególnie obiecujące uznajemy Arabię Saudyjską, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Iran, Chiny, Indię, Japonię, Singapur, Wietnam, Kazachstan, Egipt, Republikę Południowej Afryki, Kanadę, Stany Zjednoczone Ameryki i Białoruś - wyliczał polityk.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś