Blisko 81 mln ton towarów przeładowano w 2023 r. w Porcie Gdańsk. Najwyższe wzrosty w segmencie agro
W 2023 roku w Porcie Gdańsk przeładowano blisko 81 mln ton towarów. Oznacza to wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r. – podały władze portu.
Aneta Urbanowicz z Portu Gdańsk poinformowała w przesłanym PAP komunikacie, że największy polski port przekroczył w 2023 roku kolejną barierę przeładunków. „Blisko 81 mln ton, oznacza wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r.” – przekazała.
Wyjaśniła, że najwyższe wzrosty procentowe – o 60 proc. - zanotowały towary agro.
„Terminale zbożowe przez cały rok pracowały na pełnych obrotach, co miało bezpośredni związek z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym i tranzytem ukraińskiego ziarna przez m.in. polskie porty. W sumie w ciągu roku przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk wyniosły prawie 3,1 mln ton, a rok wcześniej ok. 2 mln t”- podała Urbanowicz.
Ważą się losy dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni
Jak podkreśliła, na wynik całościowy portu, największy wpływ miały jednak paliwa płynne.
„Podskoczyły o 47 proc., co oznacza przeładunek na poziomie 37,6 mln ton. Naftoport stał się naftowym hubem dla regionu. To właśnie przez gdański terminal paliwowy zabezpieczane są potrzeby rafineryjne zarówno Polski, jak i naszych najbliższych sąsiadów. Naftoport w ub.r. przeładował w sumie 36,6 mln ton ropy naftowej i paliw. Część tego ładunku to dostawy dla niemieckich rafinerii. Po odcięciu dostaw ropociągiem ‘Przyjaźń’ z Rosji, Polska stała się dla nich najważniejszą bramą” – tłumaczy przedstawicielka Portu Gdańsk.
„Jeśli chodzi o inne surowce energetyczne, które przez gdański port przypływają do Polski, to tak spektakularnych wzrostów, porównywalnych do tych, jakie miały miejsce w 2022 r., nie było. Bo i ustabilizowały się potrzeby rynkowe. Import węgla w gdańskim porcie utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Terminale węglowe obsłużyły 13,3 mln t, w tym w relacji importowej 12,5 mln t. Oznacza to wzrost o 1 proc. w stosunku do 2022 r.” – dodała.
Aneta Urbanowicz wskazała, że podobnie jest z drobnicą, której przeładunki sięgnęły 22,9 mln t, co oznacza niewielką korektę.
„Terminale kontenerowe zanotowały wzrost o 2,5 proc., co oznacza przeładunki na poziomie blisko 20,5 mln ton. Niewielka różnica jest też w grupie inne masowe – 3,5 mln, tj. spadek o 0,9 proc.” – wyjaśniła.
„Jak widać umiemy w pełni wykorzystywać dostęp do morza. Ufam, że port w Gdańsku w perspektywie kilku najbliższych lat, przekroczy barierę 100 mln ton przeładunków i będzie liderem na Bałtyku, nie tylko kontenerowym. Liczę na to, że będzie mógł konkurować jak równy z równym z portami ze ścisłej europejskiej czołówki – zaznaczył cytowany w informacji prezes Portu Gdańsk Łukasz Malinowski.
Jak podkreśla Aneta Urbanowicz, „rekordowe przeładunki oznaczają rekordowe wyniki finansowe”.
Terminal Agro w OT Port Świnoujście będzie rozbudowany. 40 mln zł na inwestycję
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Dla porównania, w 2021 r. zysk był ponad trzykrotnie niższy - wynosił 65 mln zł. Spółka nie osiągnęłaby tak dobrych wyników, gdyby nie stawiała na rozwój infrastruktury portowej. Od 2018 r. ZMPG S.A. wydatkował na inwestycje i remonty blisko 1,3 mld zł, w tym 824 mln zł przeznaczono na projekty współfinansowane z funduszy unijnych CEF” – podała w komunikacie.
Cytowany w informacji wiceprezes Portu Gdańsk Kamil Tarczewski wskazał, że ze wsparciem unijnym poszerzono i pogłębiono tor wodny, przebudowano 5 km nabrzeży oraz poprawiono warunki żeglugi w Porcie Wewnętrznym.
„Dzięki temu do tej części portu mogą zawijać większe statki. W 2021 roku zakończyliśmy, nakładem 167 mln zł, rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym, w ramach której, wybudowaliśmy 7 km dróg, 10 km torów oraz 4 nowe wiadukty. Ponad 82 mln zł pochłonęła zakończona pod koniec ub.r. rozbudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację od strony lądu, usprawniło przeładunki. Ponadto pozwoli na skomercjalizowanie nowych terenów inwestycyjnych. W 2023 r. w ramach CEF 2, otrzymaliśmy blisko 100 mln euro dotacji na rozbudowę czterech kolejnych nabrzeży Portu Wewnętrznego, o łącznej długości blisko 2 km, wraz z infrastrukturą kolejową. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2023-2027” – tłumaczy wiceprezes Portu Gdańsk.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś