Afryka i Azja wielką szansą dla polskich producentów żywności

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Newseria Biznes, (zac) | redakcja@agropolska.pl
28-07-2017,14:00 Aktualizacja: 29-07-2017,7:44
A A A

O ponad jedną czwartą zwiększył się eksport polskich produktów rolno-spożywczych na pozaeuropejskie rynki rozwijające się w pierwszym kwartale 2017 roku. To wzrost dwuipółkrotnie wyższy niż eksport tych wyrobów ogółem.

Rynki azjatyckie czy afrykańskie kryją w sobie pod tym względem duży potencjał wzrostu, gdyż Europa jest już polską żywnością nasycona.

- Na sposób postrzegania polskiej żywności wskazują przede wszystkim wyniki jej sprzedaży za granicę, a te były na bardzo wysokim poziomie - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Przybył, prezes zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego "Teraz Polska".

mięso, eksport mięsa, UE, Japonia, agrobiznes, żywność, rolnictwo

Rośnie eksport rolno-spożywczy. UE liczy na japoński rynek

Wartość eksportu produktów rolno-spożywczych z Unii Europejskiej wzrosła w maju tego roku o 9 proc. w porównaniu z majem ubiegłego roku - podała Komisja Europejska w poniedziałek. UE liczy na wzrost eksportu do Japonii. W maju...

- Do 2015 roku mieliśmy stały przyrost wzrostu sprzedaży, on lekko osłabł w ostatnim roku, ale masowo cały czas jest to bilans dodatni. Produkcja rolno-spożywcza wyraźnie odznacza się na tle wszystkich innych dziedzin eksportu Polski - podkreśla.

Eksport produktów rolno-spożywczych w I kwartale 2017 roku wzrósł o 10,3 proc. wobec analogicznego okresu 2016 r., jak podaje Główny Urząd Statystyczny. W tym czasie polscy producenci żywności wyeksportowali towary o wartości 27,6 mld zł.

Tym samym udział eksportu żywności w całkowitym eksporcie wzrósł do 13 proc. z 12,8 proc. rok wcześniej. Eksport wyrobów rolno-spożywczych do krajów rozwiniętych zwiększył się o 8,1 proc., w tym do krajów UE o 7 proc., do krajów Europy Środkowo-Wschodniej o 15,2 proc., natomiast do państw rozwijających się skoczył o 27,6 proc.

- Niewątpliwie wpływ na wzrost sprzedaży produktów rolno-spożywczych ma cena, ale w ostatnim okresie coraz bardziej zwracamy uwagę na jakość. Szczególnie ważny przy polskiej produkcji rolno-spożywczej jest stosunek ceny do jakości, który wyraźnie odróżnia się od zagranicznych - komentuje Krzysztof Przybył.

[WIDEO] Mówi Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego "Teraz Polska"

drób, jaja, produkty drobiarskei, mięso drobiowe

Gdzie możemy eksportować drób i jego produkty?

Główny lekarz weterynarii wydał komunikat, w którym informuje o tym, jakie obecnie tj. na dzień 20 lipca istnieją możliwości eksportu mięsa drobiowego i produktów drobiarskich z Polski do państw trzecich. Mięso drobiowe na...
- Po latach rozpychania się na rynku UE można powiedzieć, że ugruntowaliśmy tam swoją pozycję. Jest ona silna i ma perspektywę dalszego rozwoju, niemniej tutaj wielkich przyrostów nie osiągniemy. Dlatego poszukujemy nowych rynków zbytu, a naturalne kierunki to dziś Azja i Afryka. Mam nadzieję, że osiągniemy tam spektakularny sukces - dodaje.

Jak wynika z danych ARR, wagowo między styczniem a kwietniem z Polski wyeksportowano o 11 proc. więcej wieprzowiny niż rok wcześniej (wartościowo wzrost o niemal jedną czwartą) natomiast zbóż i ich przetworów sprzedano za granicę o 27 proc. więcej za przychody wyższe o 14 proc.

Polski rząd w swoich działaniach mających na celu promocję polskich wyrobów za granicą za kraje szczególnie dobrze rokujące jako rynki zbytu uznał Algierię, Indie, Iran, Meksyk i Wietnam.

Polski eksport ogółem do Meksyku wzrósł w I kwartale o ponad 46 proc., do Iranu o niemal 170 proc., do Indii o 15,5 proc., zaś do Wietnamu o 41 proc.

Węgry, esport na Węgry, żywność, PAIH w Budapeszcie, artykuły rolno-spożywcze

Coraz więcej artykułów rolno-spożywczych eksportujemy na Węgry

Polska awansowała na trzecie miejsce wśród największych eksporterów na rynek węgierski, wyprzedziła m.in. Chiny - poinformowała w czwartek Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). Dodano, że przy wsparciu nowego oddziału PAIH w...
- Rynki azjatyckie, oprócz masowego zapotrzebowania na produkty, które nie są sprzedawalne w kraju, czyli tzw. odrzuty, mają wielką szansę się rozwijać. Społeczeństwa azjatyckie bogacą się, potrzebują więc lepszych produktów, a wśród nich na pewno mogą znaleźć się wysokiej jakości produkty polskie - wyjaśnia prezes Fundacji "Teraz Polska".

- Mam nadzieję na dalsze dobre efekty pracy, jaką wykonuje rząd i organizacje samorządu gospodarczego, zarówno poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju targach czy misjach, jak i poprzez ciężką pracę handlowców w danych przedsiębiorstwach - dodaje.

Jak podkreśla, wsparcia potrzebują głównie małe i średnie firmy. - Wielcy producenci korzystają często ze swoich sieci dzięki temu, że weszli na rynki zachodnie i poprzez tamtejsze sieci mogą eksportować swoje produkty na inne rynki - mówi Krzysztof Przybył.

Poleć
Udostępnij