NIK o farmach wiatrowych. Potrzebna zmiana prawa
Zarówno obowiązujące normy prawne, jak i ich stosowanie, nie zabezpieczają skutecznie interesów społeczności lokalnych w procesie lokalizacji i budowy elektrowni wiatrowych - oceniła Najwyższa Izba Kontroli.
Taki wniosek wysnuła na podstawie kontroli, obejmujących okres od 2008 do 2015 roku. Pod lupę w tym czasie trafiły różne etapy procesu lokalizacji i budowy lądowych elektrowni wiatrowych i zaangażowanie w nie organów administracji i strony społecznej.
Pracodawcy chcą niższego opodatkowania elektrowni wiatrowych
"Celem analizy było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy obowiązujące normy prawne oraz ich realizacja skutecznie zabezpieczają interesy społeczności lokalnych w procesie lokalizacji i budowy elektrowni wiatrowych" - wskazuje NIK.
Niestety, odpowiedź na to pytanie jest przecząca. Kontrolerzy zidentyfikowali sześć obszarów, w których niejednoznaczność oraz niespójność przepisów prawa skutkują występowaniem problemów we właściwym ich stosowaniu oraz trzy obszary, gdzie dostrzegalny jest brak zabezpieczenia interesów społeczności lokalnych.
Na szczęście nieliczne były wpadki jeśli chodzi o prawidłowość (formalną) i terminowość prowadzonych w sprawie lokalizacji elektrowni wiatrowych postępowań.
Dopłaty do rachunków za prąd dla sąsiadujących z wiatrakami
Izba postuluje też wprowadzenie do porządku prawnego pojęcia "dominanty krajobrazowej", którą są wysokie elektrownie wiatrowe, co wzmocni ochronę zarówno parków krajobrazowych i ich otulin, jak i terenów najbardziej atrakcyjnych krajobrazowo.
Ważne jest również właściwe zabezpieczenie dopuszczalnego poziomu emitowanego hałasu.
A kolejna zmianą powinno być, zakwalifikowanie budowy elektrowni wiatrowej jako inwestycji, a nie jako urządzenia infrastruktury technicznej (przy realizacji inwestycji wymagającej uzyskania decyzji o warunkach zabudowy), co umożliwi spełnienie warunku "dobrego sąsiedztwa".
Protest w obronie wiatraków i tysięcy miejsc pracy
W ocenie NIK, należy też "w sposób zdecydowany unikać sytuacji konfliktu interesów osób pełniących funkcję w organach gminy bądź będących pracownikami urzędu gminy. Osoba pełniąca funkcje organu władzy wykonawczej w gminie powinna przy rozpoczęciu procesów planistycznych składać oświadczenie o występowaniu sytuacji konfliktu interesów, a osoby które nie wyłączyły się z procedowania w sprawach dotyczących bezpośrednio ich interesu prawnego powinny być poddane sankcjom o charakterze dyscyplinującym".