Papier wykluczony - szacowanie szkód suszowych tylko przez aplikację. O czym jeszcze warto pamiętać?
Resort rolnictwa przypomina zasady, które zgodnie z przepisami obowiązują producenta rolnego przy składaniu wniosku o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy za pomocą publicznej aplikacji.
Przede wszystkim trzeba podkreślić, że wniosek o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy może złożyć za pomocą publicznej aplikacji każdy producent rolny, który ma Profil Zaufany i złożył wniosek o przyznanie płatności bezpośrednich roku, w którym wystąpiła susza. Co bardzo istotne, nie ma możliwości złożenia wniosku o oszacowanie szkód w wersji papierowej.
Zmiana zatwierdzona. Więcej czasu na wnioski o szacowanie szkód przez aplikację suszową
Wniosek można wysłać tylko raz
„Producent rolny ma prawo do kilkukrotnego uzupełniania strat w poszczególnych uprawach, w miarę ich obejmowania suszą wskazywaną przez System Monitoringu Suszy Rolniczej - do czasu potwierdzenia ostatniego zgłoszenia poprzez podpisanie wniosku o oszacowanie strat Profilem Zaufanym. Wniosek można wysłać tylko raz. Po wysłaniu wniosku nie ma możliwości powrotu do edycji, jak również nie ma możliwości dołączania załączników w postaci polisy itp.” – wylicza ministerstwo rolnictwa.
Suszę wskazujemy w plonie głównym
Dalej uczula, że „suszę rejestrujemy tylko w plonie głównym, nie szacujemy strat np. na ugorach”. Ponadto zaleca się sprawdzenie, czy wszystkie dane w aplikacji są wypełnione oraz czy wszystkie działki są wyodrębnione.
„Odnosząc się do upraw będących w programach rolnośrodowiskowych – uprawy na ugorach, uprawę tę traktujemy jako nieprodukcyjną, w tych uprawach nie szacujemy strat suszy” – wskazuje MRiRW.
Aplikacja suszowa z felerem. Konieczna szybka poprawka informatyczna
Wybrać z listy i wpisać liczbę zwierząt
Co ważne, wniosek o oszacowanie szkód zawiera m.in. informację o liczbie zwierząt utrzymywanych w gospodarstwie rolnym, a w przypadku gdy dany gatunek zwierząt jest objęty przepisami ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt ma być ona zgodna z liczbą zwierząt zgłoszonych do komputerowej bazy danych.
„A zatem, uzupełniając dane we wniosku, należy wybrać rodzaj z listy i wpisać liczbę posiadanych zwierząt. W aplikacji nie ma możliwości wpisania np. jeleni, danieli czy koni” – wskazuje resort.
Jak dodaje, w przepisach nie przewidziano możliwości złożenia wniosku w aplikacji publicznej o oszacowanie strat spowodowanych suszą przez następców prawnych.
Szczegółowe informacje dotyczące wypełniania wniosków o oszacowanie strat spowodowanych przez suszę są dostępne w instrukcji (tutaj).
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś