KGS podsumowała kampanię. Ile cukru wyprodukowano?
Zakończyła się kampania cukrownicza w Krajowej Grupie Spożywczej. Zakłady należące do firmy wyprodukowały ponad 917 tys. ton cukru - poinformowała KGS.
Kampania trwała średnio 114 dni i w porównaniu do poprzedniego roku była dłuższa o 9. Spółka zakontraktowała ponad 6,4 mln ton buraków cukrowych na powierzchni 104 tys. ha. Umowy kontraktacji zawarło 12,5 tys. plantatorów. W siedmiu cukrowniach uzyskano ponad 917 tys. ton cukru.
Nowe odmiany buraka cukrowego 2023
Średni plon buraków wyniósł blisko 63 ton z hektara i był to wynik lepszy niż w poprzedniej kampanii. Przeciętna polaryzacja (zawartość cukru w burakach) skupowa wyniosła 16,7 proc. Natomiast najwyższą średnią polaryzację miały buraki dostarczone przez plantatorów do Cukrowni Krasnystaw - 17,6 proc. (woj. lubelskie).
W ocenie Józefa Paweli, przewodniczącego Rady Związków Plantatorów Buraka Cukrowego przy KGS, ostatnia kampania cukrownicza przebiegała bardzo sprawnie. Ruszyła na początku września ub.r. Jako pierwsza rozpoczęła pracę zakład w Malborku. W ubiegłym roku spółka wyprodukowała 928 tys. ton cukru.
KGS jest największym producentem cukru w Polsce, jej udział w rynku stanowi ok. 40 proc. Do spółki należą cukrownie: Malbork, Dobrzelin, Nakło, Kluczewo, Kruszwica, Werbkowice i Krasnystaw. Spółka posiada ponadto zakład w Mołdawii.
Krajowa Grupa Spożywcza powstała z przekształcenia w kwietniu 2022 roku Krajowej Spółki Cukrowej, do której dołączono 14 podmiotów takich jak m.in. Elewarr, Danko, Małopolska Hodowla Ziemniaka, Kombinat Rolny Kietrz, Pomorsko-Mazurska Hodowla Buraka Cukrowego i Kutnowska Hodowla Buraka Cukrowego.
W Polsce działają jeszcze trzy inne koncerny - niemieckie firmy: Pfeifer&Langen Polska S.A., Nordzucker Polska oraz Suedzucker Polska mające w sumie 10 cukrowni.
- Krok po kroku w zakresie doboru odmian, nawożenia i ochrony. Zamów prenumeratę miesięcznika "Nowoczesna Uprawa" już teraz