Wymiana sprzęgła w ciągniku
Tarcza sprzęgła to bardzo ważny element w układzie napędowym każdego ciągnika i jej uszkodzenie bądź po prostu zużycie uniemożliwia dalszą pracę. Jednak nie tylko ona odpowiada za prawidłowe przeniesienie napędu.
Współczesne traktory zazwyczaj wyposażone są w sprzęgło podwójne składające się z dwóch niezależnych tarcz sprzęgłowych umieszczonych wewnątrz docisku, z których jedna odpowiada za przeniesienie napędu na koła, umożliwiając jazdę ciągnika, a druga za przekazanie mocy do wałka odbioru mocy (WOM).
Rodzaje okładzin tarczy sprzęgła
Wymiana tylko tarczy jazdy
Często użytkownicy decydują się na dokonanie naprawy i wymianę tylko jednego komponentu, jakim jest np. tarcza jazdy. Oczywiście dzieje się tak ze względów ekonomicznych wynikających z różnicy w cenie pomiędzy samą tarczą a całym zestawem podwójnego sprzęgła. Niestety taka naprawa wcale nie musi być tańsza, a wręcz odwrotnie.
Czas oraz koszt wymiany samej tarczy są bardzo często takie same jak wymiany całego zestawu, natomiast należy zdać sobie sprawę z tego, że jej żywotność będzie wówczas znacznie krótsza. Nowe sprzęgło ma przewidywaną trwałość określoną na około 2500 mth. Jeżeli zdecydujemy się wymienić jedynie tarczę, jej trwałość będzie znacznie krótsza z powodu współpracy z już w pewnym stopniu zużytym dociskiem. Tarcza swoje prawidłowe właściwości uzyska dopiero po dostosowaniu się do starej płyty dociskowej. Występować tam będą znacznie większe obciążenia ze względu na brak powierzchni gładkich, jakie są w nowym docisku. Tym samym prędzej czy później i tak będziemy zmuszeni do dokonania ponownej naprawy, co spowoduje przestój w pracy i oczywiście narazi nas znowu na koszty.
Trudne zadanie – ustawienie luzu
Decydując się jednak na wspomniane rozwiązanie, jeżeli chcemy osiągnąć zamierzony efekt, musimy zadanie to powierzyć profesjonalnemu zakładowi naprawczemu ze względu na skomplikowaną konstrukcję sprzęgła. Samodzielna naprawa nie da nam gwarancji, że ciągnik będzie w pełni sprawny. Po wymianie należy ponownie prawidłowo ustawić luz na dźwigienkach, co jest sporym wyzwaniem nawet dla wykwalifikowanego mechanika. W przypadku nieprawidłowej regulacji mogą wystąpić takie objawy jak ślizganie się sprzęgła lub całkowite wysprzęglanie. Właśnie z tych względów zarówno producenci pojazdów, jak i części zalecają dokonywanie wymiany całego zespołu sprzęgła.
Artykuł powstał na podstawie mat. firmy Schaeffler Polska