Producenci opon dobrze sobie radzą
Branża oponiarska w naszym kraju to nie tylko rynek sprzedaży. W Polsce działają fabryki największych producentów i są to jedne z najlepszych zakładów tego typu w Europie.
Właście dlatego cała branża stanowi bardzo mocną gałąź polskiego przemysłu i wciąż się rozwija.
Rozwój polskiej branży oponiarskiej świetnie pokazują liczby, szczególnie te dotyczące finansów przeznaczanych na inwestycje – tylko w 2015 roku firmy zrzeszone w Polskim Związku Przemysłu Oponiarskiego przeznaczyły na rozwój w naszym kraju prawie 319 mln zł.
W Europie spada sprzedaż opon rolniczych
– Trzonem branży oponiarskiej w Europie pozostają kraje takie jak Niemcy czy Francja, jednak polski rynek wciąż rośnie w siłę. 2015 rok przyniósł polskim firmom same wzrosty – zarówno produkcji, sprzedaży, funduszy przeznaczanych na inwestycje, jak i zatrudnienia w fabrykach. To wszystko pokazuje, że firmy chcą się rozwijać w naszym kraju, a ten z kolei, na oponiarskiej mapie Europy, jest coraz ważniejszy – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
W 2015 roku wzrosły dwie kluczowe wartości – produkcji oraz sprzedaży. Fabryki w Polsce wyprodukowały przeszło 36 milionów sztuk opon, a to o 0,2 proc. więcej niż w roku ubiegłym.
– Wzrost produkcji na takim poziomie ukazuje stabilność naszej branży, a ta z kolei stwarza pewien bufor bezpieczeństwa, dzięki któremu firmy mogą się rozwijać. Jednak wpływ na nasz rynek ma także sytuacja w innych krajach, gdyż większość produkowanych w naszym kraju opon przeznaczanych jest na eksport – opisuje dyrektor generalny PZPO.
Poznańska fabryka Bridgestone wyprodukowała 100 milionów opon
Obecnie w zakładach firm zrzeszonych w organizacji bezpośrednio zatrudnionych jest ponad 10 tys. osób, wśród których wyróżnić możemy kadrę wykwalifikowanych specjalistów uważanych za jednych z najlepszych na świecie.
Warte uwagi są również wyniki sprzedażowe. W 2015 roku sprzedało się więcej opon niż w roku ubiegłym. I tak odnotowano 1 proc. wzrost w kategorii opon do samochodów osobowych oraz 3 proc. wzrost w kategorii opon ciężarowych. Wzrosty te potwierdzają stabilność rynku w naszym kraju.
– Wyniki sprzedażowe w stosunku do tych z 2014 roku poprawiły się z dwóch kluczowych powodów – po pierwsze sprzedało się więcej pojazdów, po drugie świadomość polskich kierowców odnośnie wpływu opon na bezpieczeństwo na drodze stale rośnie – wyjaśnia Piotr Sarnecki.
Branża oponiarska odpowiada za ponad 1 proc. polskiego eksportu. Opony "Made in Poland" można kupić na każdym kontynencie.