Claasy gotowe do jazdy automatycznej
Cztery poziomy dokładności
Podstawowym sygnałem domyślnym dla wszystkich wyświetlaczy firmowych Classa jest EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service). Jego poziom dokładności wynoszący +/- 15-30 cm nie budzi zachwytu, ale ma jedną dużą zaletę – jest bezpłatny. Do jazdy równoległej w czasie uprawy pola, takiej jak przykładowo zrywanie ścierniska, w zupełności wystarczy.
Kolejny poziom dokładności pracy to sygnały: Omnistar HP/XP/G2 (+/- 5-12 cm), Baseline HD (+/- 4-6 cm) oraz RTK i RTK NET (+/- 2-3 cm). Warto zainteresować się opcjami RTK, bo nie dość, że oferują najwyższą dokładność, to działają bardzo szybko – zaraz po uruchomieniu. Ten rodzaj sygnału korekcyjnego potrzebuje jednak do pracy stacji referencyjnej – rzeczywistej lub wirtualnej. W tym drugim przypadku nie ma potrzeby montowania własnej stacji referencyjnej. RTK NET działa bowiem na podstawie sygnału korekcyjnego przesyłanego poprzez sieć telefonii komórkowej.
System rolnictwa precyzyjnego Claas wykorzystują sygnały GNSS (Global Navigation Satellite System). Oznacza to, że bazują na danych z satelit europejskiego systemu EGNOS i rosyjskiego GLONASS. Dzięki temu prawdopodobieństwo utrzymania dobrego sygnału w czasie pracy w trudnych warunkach terenowych, takich jak bliskość lasu, jest wysokie.
Optyczne systemy kierowania
Poza wykorzystywaniem nawigacji satelitarnej Claas proponuje również jazdę automatyczną dzięki systemom optycznym. W naszym kraju najbardziej znanym z nich jest Laser Pilot wykorzystywany do jazdy automatycznej w czasie pracy kombajnu. Ten bezobsługowy czujnik nieprzerwanie wysyła niewidzialne dla ludzkiego oka impulsy świetlne i porusza się horyzontalnie o kąt 6°. Łan i ściernisko odbijają promień światła, a czujnik wychwytuje czas przebiegu odbitego impulsu i na tej podstawie dokładnie ustala krawędź między łanem a ścierniskiem. Kombajn jest automatycznie prowadzony wzdłuż tej krawędzi z zachowaniem dokładności 10-20 cm. Jak podaje producent, Laser Pilot gwarantuje dużą pewność funkcjonowania także w czasie koszenia wyległego zboża i na zboczach.
Innym systemem jest Cam Pilot, który przejmuje kierowanie sieczkarnią samojezdną Jaguar w czasie zbioru traw z rzędów. Kamera umieszczona na wysokości siedziska operatora tuż przed kabiną „rozpoznaje” pokos i przekazuje dane do systemu Cam Pilot. Jak podaje Claas, w ten sposób można osiągać prędkość roboczą wynoszącą do 15 km/h.
Zamykając przegląd systemów jazdy automatycznej Claas, należy jeszcze wspomnieć o Auto Pilocie, który był pierwszym rozwiązaniem tego typu tej marki wprowadzonym na rynek. Służy on do naprowadzania przystawek do zbioru kukurydzy na ziarno w kombajnach na rzędy. Można go również wykorzystać w sieczkarniach. Dwa mechaniczne pałąki ustalają pozycję przystawki w rzędach kukurydzy, przekazują te informacje w formie impulsów do układu kierowniczego i w efekcie kombajn lub sieczkarnia są prowadzone automatycznie.