Claasy gotowe do jazdy automatycznej
Od wyświetlacza po zawór proporcjonalny
W przypadku najdokładniejszego systemu jazdy automatycznej Claasa – GPS Pilot – w ciągniku tej marki zamontowano kilka podzespołów. Po pierwsze, konieczny jest odbiornik sygnałów z satelit (popularnie nazywany anteną), który umieszcza się oczywiście na dachu. Po drugie, z przodu ciągnika znajduje się czujnik, który odpowiada za dokładne pomiary kąta skrętu kół. Wysyła on dane do elektronicznego podzespołu sterowania zaworami układu hydraulicznego. To właśnie to urządzenie łączy terminal obsługujący system jazdy automatycznej (S7 lub S 10) i komputer nawigacji z zaworem proporcjonalnym. Jak zapewnia producent, ten ostatni precyzyjnie przetwarza otrzymane polecenia, zmieniając natężenie przepływu oleju, aby ciągnik skręcał precyzyjnie według odebranych danych. W ich tworzeniu znaczny udział ma wspomniany komputer nawigacji, który wylicza ślady przejazdów i dzięki żyroskopowi wprowadza ewentualne poprawki związane z przechyleniem się ciągnika w kierunku poprzecznym lub podłużnym. Zgranie wymienionych podzespołów w jeden powoduje, że ciągnik Claas jeździ w pełni automatycznie.
Planując zakup traktora tej marki, warto zamówić go w kompletacji GPS Ready. Wtedy będzie już wyposażony we wszystkie podzespoły i okablowanie niezbędne do współpracy z GPS Pilot. Możliwe jest również doposażenie ciągnika Claas, niemającego takiego wyposażenia fabrycznego. Natomiast w przypadku pojazdów innych marek Class proponuje montowanie zestawów GPS Pilot Flex.
Auto Turn – ciekawa opcja
Pracując ciągnikiem marki Claas wyposażonym w GPS Pilot, który obsługiwany jest z poziomu terminala S10, warto rozważyć doposażenie tego systemu jazdy automatycznej w Auto Turn. Pod nazwą tą kryje się możliwość automatycznego wykonywania uwroci. Wtedy nie tylko jazda z pracującym narzędziem, ale i jazda na uwrociu będzie się odbywać bez dotykania kierownicy.
Auto Turn warto wykorzystywać przede wszystkim w czasie pracy na polach z roślinami rosnącymi w rzędach, takimi jak buraki czy kukurydza. System ten będzie również pomocny w czasie prac polowych z narzędziami uprawowymi lub uprawowo-siewnymi. Pozwala bowiem wykonywać automatyczne nawroty w układzie zagonowym, czyli trafiać w kolejne przejazdy równoległe, które ze sobą nie sąsiadują.
Podczas pracy w systemie GPS Pilot operator wykonując nawrót, sugeruje się wirtualnymi liniami pokazanymi na wyświetlaczu. Natomiast Auto Turn, po wcześniejszym zaprogramowaniu, pozwala na automatyczne wykonywanie skrętu w przewidziany ślad kolejnego przejazdu roboczego. Przed dojazdem do uwrocia operator musi jedynie na terminalu S10 nacisnąć strzałkę pokazującą kierunek nawrotu i potwierdzić wybór.
Auto Turn ułatwi nam także zawracanie w trudnych warunkach, jak np. w ciemności, we mgle lub przy wysokim zapyleniu. Ponadto jak podaje producent, uszkodzenia podczas wjazdów w międzyrzędzia rosnących roślin zredukowane są do minimum.