Francuska firma Brochard produkuje roztrząsacze o ładowności od 8 do aż 32 t. Antoni Wilkowski z Teresina koło Nakła nad Notecią w województwie kujawsko-pomorskim zdecydował się na zakup 27-tonowej maszyny na podwoziu trzyosiowym za 76 000 euro netto.
Na przełomie lipca i sierpnia firma Brochard Constructeur, z pomocą oficjalnego dystrybutora marki Brochard na Ukrainie Alfagro oraz firm New Holland, Alliance i Saab, ustanowiła rekord świata w rozrzucie obornika. Miejscem tego...
Powierzchnia Gospodarstwa Rolnego Teresin liczy 1800 ha, z czego 1400 ha stanowią grunty orne. Antoni Wilkowski roztrząsa obornik wyłącznie jesienią na areale około 100 ha. Nawóz ten wywożony jest na ścierniska po kukurydzy pod jej kolejny zasiew oraz na ścierniska po pszenicy pod buraki cukrowe. Obornik jest następnie mieszany z glebą i resztkami pożniwnymi broną talerzową.
Dobrze zgrany duet
Francuski rozrzutnik w Teresinie współpracuje z ciągnikiem Claas Axion 850 o mocy znamionowej 233 KM. Zdaniem producenta maszyna ta wymaga od 180 do 250 KM. Niemiecki ciągnik na bliźniaczym ogumieniu radzi sobie znakomicie z roztrząsaczem o masie własnej 9,85 t i ładowności 27 t. Spora część ciężaru maszyny spoczywa na dolnym zaczepie wahliwym traktora. Ponadto rozrzutnik połączony jest z ciągnikiem poprzez wałek WOM-u ustawiony na 1000 obr./min. Francuski kolos wykorzystuje trzy gniazda hydrauliki zewnętrznej. Jedna para służy do napędu łańcuchowo-listwowego przenośnika podłogowego oraz opuszczania i podnoszenia tylnej zasuwy, zaś jedno złącze wykorzystywane jest do blokady skrętu osi. W Brochardzie na podwoziu tridemowym funkcja ta dotyczy pierwszej i trzeciej pary kół. Między ciągnikiem a rozrzutnikiem znajdziemy także dwuobwodowe połączenie pneumatycznego układu hamulcowego, przewód instalacji oświetleniowej oraz kabel zasilania i transferu impulsów elektrycznych do skrzynki sterowania zaworami hydraulicznymi.
Koła maszyny mają niskoprofilowe ogumienie diagonalne o wymiarze 600/55-26.5. Układ jezdny z ramą łączy się za pomocą resorów piórowych. W ten sam sposób amortyzowany jest także dyszel, który wyposażony jest w hydraulicznie opuszczaną stopę podporową. Do tego celu służy umieszczona po lewej stronie odrębna instalacja z ręcznie wprawianą w ruch pompką tłokową i własnym zbiornikiem oleju.