Zetor Major 60 w teście RPT
Ten czeski ciągnik z silnikiem Deutz pretenduje do bycia następcą popularnej przed laty sześćdziesiątki, czyli podstawowego ciągnika w małym gospodarstwie lub pomocniczego w średnim i większym. Nic dziwnego, bo jego nazwa też pochodzi z tamtej epoki.
Zetor Major powrócił na nasz rynek w 2013 r. Początkowo w ciągnikach tych montowano rodzime zetorowskie silniki. Obecnie w Zetorach Majorach znajdują się motory marki Deutz z normą emisji spalin Euro IIIB uzyskiwaną m.in. dzięki systemowi recyrkulacji spalin EGR i katalizatorowi utleniającemu DOC. Jest to nowoczesna czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka z systemem wtrysku paliwa common rail o pojemności 2,9 l, która elektronicznie może zostać ustawiona na moc 61 (Major 60) lub 75 KM (Major 80). Maksymalny moment obrotowy w Majorze 60 uzyskiwany jest przy 1600 obr./min i wynosi 239 Nm. Takie dane podaje producent. Nie różnią się one znacznie od uzyskanych w czasie naszego testu na hamowni – patrz ramka. Dostęp do silnika jest bardzo dobry, bo maska unosi się wysoko. Można wtedy bez problemów wyjąć m.in. wkład filtra powietrza w celu jego oczyszczenia lub wymiany.
W poszukiwaniu prędkościomierza
Możliwości Zetora Majora 60 sprawdziliśmy, pracując nim z trzymetrowym agregatem talerzowym na ściernisku po zebranej w tym roku pszenicy. Głębokość pracy wynosiła około 8 cm. W takich warunkach najlepszym rozwiązaniem okazał się wybór biegu czwartego i zakresu średniego (M). Wtedy po ustawieniu gazem ręcznym obrotów silnika na 1850 na minutę zrywanie ścierniska przebiegało optymalnie.
Mieliśmy jednak problem, aby określić, z jaką prędkością pracowaliśmy, bo w Zetorach Majorach nie montuje się prędkościomierzy. Deska rozdzielcza tego nie zdradza, bo nawet ma cyfrowy obrotomierz i licznik mth. Dlatego brak prędkościomierza, który za nieduże pieniądze dokupimy dzisiaj nawet do roweru, to duże zaskoczenie in minus. Posługując się tabelą zamieszczoną w instrukcji obsługi ciągnika, odczytaliśmy jednak, że maksymalna prędkość na biegu 4M przy 2200 obr./min wynosi 11 km/h. My pracowaliśmy z wyjściowymi obrotami 1850, więc szacunkowo z prędkością 8-9 km/h.