Zetor Major 60 w teście RPT
Dominują dźwignie
W kabinie Majora 60, poza wspomnianym brakiem prędkościomierza i niefortunnym umieszczeniem przełącznika świateł drogowych, mieliśmy jeszcze uwagę do połączonych pedałów nożnego hamulca. Aby je nacisnąć, trzeba po prostu wysoko unieść nogę. Ponadto można powiedzieć, że w kabinie wszystko jest pod ręką. Oczywiście pamiętajmy, że Major jest ciągnikiem mechanicznym, więc dominują w nim dźwignie. Obsługujemy nimi przepływ oleju w gniazdach hydrauliki zewnętrznej, przedni napęd, TUZ, WOM oraz blokadę mechanizmu różnicowego. Do regulacji czułości podnoszenia i opuszczania ramion tylnego TUZ-u służą pokrętła umieszczone w pobliżu dźwigni zmiany biegów.
Zetor przyciągał wzrok
Do załączania m.in. świateł roboczych, mijania, obrotów wentylatora używamy przycisków klawiszowych. Kratki nawiewowe umieszczone są w taki sposób, że powiewy odczujemy na wysokości kolan i głowy. Klimatyzacja oferowana jest za dodatkową opłatą, natomiast standardowo montowane jest okno dachowe.
Plus za złącza hydrauliczne
W Zetorze Majorze 60 udźwig tylnego TUZ-u z ramionami kategorii II wynosi 2400 kG. Natomiast pompa hydrauliczna ma wydajność 50 l/min i ciśnienie 18 MPa. Dobre wrażenie sprawia blok z gniazdami hydrauliki zewnętrznej Zetora, bo ma je szeroko rozstawione. Dzięki temu łatwiej podłączać/odłączać przewody. Montowane są cztery szybkozłącza i jedno dodatkowe gniazdo wolnego spływu.
Z tyłu ciągnika pod blokiem zaworów hydraulicznych znajduje się dźwignia z żółtą głownią, czyli kolorem przypisanym do WOM-u. Służy ona do zmiany prędkości obrotowej tego źródła przekazywania napędu do maszyn z 540 na 1000 na minutę. Natomiast za wybór rodzaju jego obrotów (zależne/niezależne) odpowiada dźwignia umieszczona w kabinie z lewej strony siedziska za zaciąganymi dźwigniami hamulca ręcznego i właśnie wyłączania WOM-u. Co ważne, ta ostatnia dźwignia musi być zaciągnięta, aby Zetora Majora odpalić!
Olej co 500 mth
W Majorze 60 pierwszy przegląd serwisowy przypada po 100 mth. Wymieniane są wtedy olej silnikowy i jego filtr oraz olej w układzie hydraulicznym. Ponadto wlewany jest świeży olej do przedniego mostu. Kolejna wymiana oleju silnikowego przypada po 400 mth, a następne co 500 mth. Natomiast nowy olej hydrauliczny powinien trafiać do ciągnika co 1000 mth. Od drugiego przeglądu serwisowego dochodzą również inne zadania serwisowe, które oczywiście opisane są szczegółowo w instrukcji obsługi ciągnika.
Rozstaw osi Zetora Majora 60 to 2210 mm, a jego masa własna w zależności od obciążników wynosi od 3165 do 3300 kg. Standardowy przedni obciążnik składa się z ośmiu walizkowych elementów ważących w sumie 400 kg. Ponadto ciągnik ma obciążniki zamontowane na felgach tylnych kół, zwiększające masę ciągnika o 256 kg.