Zetor Major 60 w teście RPT
Na dachu kabiny, w jej czterech rogach, zamontowane są reflektory świateł roboczych. Lusterka są duże i można je łatwo ustawić. Filtr kabiny znajduje się pod jej dachem z tyłu ciągnika. Zbiornik paliwa z wlewem umieszczonym w dobrym miejscu przy schodkach ma pojemność 83 l. Akumulator umieszczony jest z prawej strony ciągnika pod przodem kabiny przy schodkach. Tam też znajduje się główny wyłącznik prądu. Aby go przestawić, nie potrzeba żadnego kluczyka.
Czeski producent stawia swój ciągnik na oponach o rozmiarze: z tyłu 420/85 R30 i z przodu 280/85 R24. Do ciężkiej pracy polowej przydałyby się szersze, ale z drugiej strony do lżejszych są wystarczające. Niezależnie od szerokości opon ważne, aby odpowiednio je napompować. My otrzymaliśmy ciągnik testowy prosto z fabryki. Dlatego miał bardzo wysokie ciśnienie w kołach – 3 bar. Przed pracą na polu obniżyliśmy je do ok. 1,5 bar.
Zetory z czerwonymi felgami
Moc na hamowni
Pomiar mocy ciągnika Zetor Major 60 na hamowni, przeprowadzony przez specjalistów z firmy 44tuning Performance Center, wykazał parametry momentu obrotowego w tolerancji z podawanymi przez producenta, a mocy nieco niższe, niż wynika to ze specyfikacji fabrycznej.
– Charakterystyka mocy i momentu nieco niestabilna szczególnie w wyższych partiach obrotów. Skład mieszanki „bardzo bogaty” z obniżonym nadmiarem tlenu wskazuje na bardzo duży udział EGR podczas pracy pod obciążeniem. Temperatury w układzie doładowania wskazują na mniej wydajny układ chłodzenia powietrza. Wykonane pomiary dodatkowe wskazują na konieczność częstego serwisowania układu EGR i cykliczną weryfikację stanu układu doładowania. Przy wyższych temperaturach zewnętrznych mogą być odczuwalne spadki mocy w połączeniu z podwyższonym zużyciem paliwa – mówi Robert Halicki z firmy 44tuning Performance Center.
– W przypadku użytkowania tego ciągnika pod dużym obciążeniem i przy mniejszych prędkościach jazdy zaleca się polepszenie układu chłodzenia powietrza. Ponadto stosowany w tym silniku wysokociśnieniowy układ common rail (ok. 1600 bar) przystosowany jest do pracy na wysokiej jakości paliwie. Dlatego bezwzględnie wymagane jest stosowanie paliwa o odpowiednich parametrach, najlepiej B0 (bez biokomponentów), jak i o jak najmniejszej zawartości wody. Ponadto wymagane jest cykliczne czyszczenie układu wtryskowego (najlepiej co 200 mth). Z uwagi na wysokie zapotrzebowanie na ilość powietrza wymagane jest również sukcesywne czyszczenie filtra powietrza oraz jego wymiana co maksimum 500 mth lub raz w roku, a wymiana oleju z uwagi na podwyższone temperatury i działanie układu EGR co maksimum 200 mth – dodaje Robert Halicki.
Artykuł ukazał się w RPT 10/2015 - ZAPRENUMERUJ