Zetor Major 60 w teście RPT
W czasie zrywania ścierniska pod górkę obroty silnika spadały do 1700, a przy jeździe z górki wzrastały do 1900 na minutę. W ten sposób silnik marki Deutz reagował na przeciążenia i zmniejszanie oporów pracy. Można przyjąć, że w jakiejś mierze zastępował brak w skrzyni przekładniowej półbiegów. Podsumowując pracę Majora 60 z trzymetrową broną talerzową, byliśmy mile zaskoczeni, że 60-konny traktor radził sobie z jej pociągnięciem z przyzwoitą prędkością. Podkreślamy jednak, że warunki wilgotnościowe do uprawy były optymalne. Dlatego radzimy wybierać takie rozwiązania na polach równych bez wzniesień, bo wtedy spadek prędkości pracy wpłynie negatywnie na jej jakość. Na takich polach do trzymetrowego agregatu lepiej zaczepić Zetora Majora 80 lub wybrać agregat o szerokości 2,7-2,5 m.
Ursus C-380 i Zetor Major 80 - bliźniaki o różnych sercach
Na podzespołach Carraro
Zetor Major ma zsynchronizowaną skrzynię biegów 12/12. Do jej obsługi służą dwie dźwignie umieszczone z prawej strony siedziska. Dłuższą zmieniamy cztery biegi główne, a krótszą trzy zakresy. Przyznajemy – biegi wchodzą sprawnie. Zmiana kierunku jazdy następuje poprzez naciśnięcie pedału sprzęgła nożnego i przestawienie dźwigni rewersora umieszczonej tradycyjnie z lewej strony pod kierownicą. Ten podzespół również działa bezproblemowo, a jedyna uwaga, jaką zgłaszamy producentowi, dotyczy kolizji ręki załączającej jazdę do tyłu z przełącznikiem świateł drogowych. Gdyby dźwigienka przełącznika była krótsza lub umieszczona wyżej, nie zahaczalibyśmy o nią, operując dźwignią rewersora w jej kierunku. Z drugiej strony, zapewne można się nauczyć takiego ułożenia ręki, aby pracować bez przypadkowego załączania świateł drogowych.
Skrzynia biegów, tylny most z TUZ-em i przednia oś Zetora Majora pochodzą od znanej firmy Carraro. Po dodaniu do tego silnika Deutz otrzymujemy ciągnik zmontowany z markowych podzespołów. To dobrze wróży pod kątem ich trwałości i bezawaryjnej pracy.