Steyr 4105 Multi to austriacki wielozadaniowiec
ZF to jest to
Rolnik z Chodorążka podkreśla, iż Steyr Multi wyposażony w przekładnię ZF jest bardzo cichy. Oprócz aż 32 biegów w obu kierunkach, możliwości ich zmiany bez wciskania sprzęgła nożnego, to właśnie cicha praca przekładni pozytywnie zaskoczyła rolnika. Jak mówi Sławomir Krupski, połączenie dźwigni zmiany biegów i dżojstika to pomysł nie tylko ciekawy, ale przede wszystkim ułatwiający operowanie ciągnikiem.
Wsiadając do kabiny, od razu widzimy długą dźwignię. Jeśli rzucić na nią okiem, to robi wrażenie strasznie długiego dżojstika ze względu na przełączniki na niej umieszczone. W praktyce przesuwając tę dźwignię, możemy zmieniać cztery podstawowe biegi. Da się to zrobić ze sprzęgłem nożnym, ale też bez angażowania lewej nogi za pomocą przycisku sprzęgła na drugiej stronie dźwigni. Dlatego użytkownik, który woli zmieniać biegi tradycyjnie, może to robić. Natomiast jeśli ktoś jest przekonany do zmiany biegów bez sprzęgła nożnego, może przełączać w ten sposób wszystkie 32 biegi.
Na dźwigni znajdują się przyciski + i -. Służą one do zmiany czterech biegów pod obciążeniem. Tych przełożeń nie da się zmieniać mechanicznie. Jak podkreśla użytkownik ciągnika Steyr Multi 4105, przekładnia daje praktycznie osiem biegów w zakresie polowym i sześć biegów w zakresie transportowym, na których można pracować w polu z prędkością od 5 do 15 km/h.
Zdaniem Sławomira Krupskiego ta przekładnia pozwala dobrze dobrać zakres biegów do obciążenia ciągnika. W transporcie lub pracach, gdzie nie potrzeba dobierać przełożenia samodzielnie, można załączyć automatykę zmiany biegów.
...
Więcej w miesięczniku RPT 6/2015. ZAPRENUMERUJ